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16.04.2025
Chut! The podcast that makes noise in the library - Episode 2
The library's podcast for Sciences Po students. 30 minutes long, Chut! The podcast that makes noise in the library takes the form of a magazine: hosted by 2 librarians, Myriam and Sophie, each episode is based on a discussion between students and guests on a topic that concerns and interests you, with student recommendations via a microtrottoir and a portrait of a librarian.
The podcast is available on Spotify, Soundcloud, Podcast Addict, Deezer, Amazon Music and Apple.
In this episode, we address the question of how students get to Sciences Po and the role that libraries can play in their integration.
Guests
Cécile Touitou, Head of the Foresight Unit
Maëlle Benzimera, M1 student in Environmental policy at PSIA
Le portrait
Martine Tixerant, librarian
Resources
Getting started:
- Coulon, Alain. Le métier d’étudiant : l’entrée dans la vie universitaire. Paris : Presses universitaires de France. 1997.
- Guéraut, Élie et Perrine Agoux. “Les jeunesses rurales face aux études supérieures : au-delà du déterminisme territorial, le milieu social et le genre”. The Conversation. 11 juin 2024.
- Pinte, Gilles. Les 100 premiers jours à l’université : éléments pour comprendre la réussite et l’échec à l’université. Louvain-la-Neuve : EME éditions. 2018.
- Rodrigo Ubach, Miguel. “Sciences Po : le match idéal pour un étudiant en échange ?”. La Péniche : le journal des étudiants de Sciences Po. 5 mars 2024.
For further reading:
- Chaudoye, Guillemine, Hélène Riazuelo, Mélanie Mandl, et al. “L’arrivée à l’université d’étudiants en situation de handicap : un point sur la dimension psychologique”. Revue québécoise de psychologie. 2019. vol. 40 no 2. p. 25‑43.
- Erlich, Valérie, Etienne Gérard et Sylvie Mazzella. “La triple torsion des mobilités étudiantes”. Agora débats/jeunesses. 2021, vol.2 n° 88). p. 53-69.
- Guéraut, Elie, Fanny Jedlicki et Camille Noûs. “L’émigration étudiante des « filles du coin » : entre émancipation sociale et réassignation spatiale”. Travail, genre et sociétés. 2021. n° 46 (2). p. 135-155.
- Sies-Ministère de l’education supérieure et de la recherche. “Note d'information : Les étudiants européens en mobilité internationale entre l'Union européenne et la France”. n° 2. Mars 2024.
On the ‘Priority Education Agreement’
- Erasmus+ Programme. Erasmus Mundus, Analysis of the Results of the Second 2021-2027 Call (Joint Masters and Design Measures). Luxembourg : Publications Office. 2023.
- Fernandez-Vavrik, German, Filippo Pirone et Agnès van Zanten. “Discrimination positive, méritocratie et inclusion en tension : les "Conventions éducation prioritaire" de Sciences Po” Raisons éducatives. 2018. vol.22 n°1. p. 19-47.
- Oberti, Marco et Alice Pavie. « Les paradoxes d’un programme d’ouverture sociale : les Conventions Éducation prioritaire à Sciences Po ». Année sociologique. 2020. vol.70. no 2. p. 395‑422.
- Oberti, Marco, Alice Pavie et Mathieu Rossignol-Brunet. “Les enjeux de la réforme des admissions à Sciences Po Paris : Mérite et inégalités en tension dans une grande école”. LIEPP. 2024.
- Pasquali, Paul. Passer les frontières sociales : comment les « filières d’élite » entrouvrent leurs portes. Paris : La Découverte. 2021.
- Rey, Olivier. “Que nous apprend le concours de l’OVE sur la façon dont la recherche aborde la vie étudiante ?