Les sciences sociales en question : grandes controverses épistémologiques et méthodologiques
Samy Cohen (Sciences Po-CERI), Nonna Mayer (Sciences Po-CEE,CNRS)
11 années de séminaires, 59 séances
Visionnez nos invitations aux séances (cliquez sur la photo)
Ce séminaire porte sur les méthodes en sciences sociales. Ce sont elles qui garantissent la validité de nos recherches et de leurs conclusions. Pourtant elles sont peu explicitées en tant que telles, les occasions d’en débattre sont rares, et la France à cet égard parait en décalage par rapport aux débats souvent vifs qui traversent les universités étrangères. L'objectif de ce séminaire, commun au Centre d'études européennes et de politique comparée et au CERI, est d’offrir aux chercheur(e)s, juniors et seniors, un lieu de rencontre et d'échange. Il s’agit de confronter nos questions de recherche, nos terrains d’enquête, les problèmes concrets rencontrés et la manière de les résoudre, bref la « cuisine » méthodologique, à la lumière des grandes controverses épistémologiques contemporaines.
Lundi 22 avril 2024
12h30-14h30
CERI, 28 rue des Saints Pères, 75007 Paris, salle Pierre Hassner
When social sciences meet genomics
Boosted by the recent progress of molecular biology and genome-sequencing projects, sociogenomics research is in full bloom, exploring to what extent genetic differences between individuals can affect social and economic behaviors and outcomes. But it still is either largely ignored, or vigorously opposed, by most social scientists. Franck Ramus, a cognitive scientist, and Zachary Van Winkle, a sociologist, both use genetics in their research. They tell us about the advantages and limitations of such methods and the epistemological and ethical challenge they represent.
Speakers: Franck Ramus (LSCP, ENS Paris, CNRS) studies individual differences in children cognitive development and school learning and their genetic and environmental determinants. Recent publications: “The influence of sibship composition on language development at 2 years of age in the ELFE birth cohort study, Developmental science, 26(4), 2023 (with Gurgand, L. and al.; “Brain volumes, thicknesses, and surface areas as mediators of genetic factors and childhood adversity on intelligence", Cerebral Cortex, 33 (10), 2023, pp. 5885‑5895 (with Camille Williams and Hugo Peyre); « Ethique et génétique », Ramus Méninges.
Zachary Van Winkle (CRIS, Sciences Po) is interested in life courses and the socio-economic impact of family transitions (to parenthood, marriage, maternity, divorce, widowhood). Recent publications: "Genome-Wide Heritability Estimates for Family Life Course Complexity", Demography, 58 (4), p. 1575-1602 (with Dalton Conley); "Does Parental Separation Lower Genetic Influences on Children's School Performance?", Journal of Marriage and Family, 83 (3), p. 898-917 (with Tina Baier).
Chair: Nonna Mayer (Sciences Po, CEE, CNRS)