Sounds and Voices on the International Stage : Understanding Musical Diplomacies

20/04/2016

Colloque du 20_21/04/2016

In partnership with/ en partenariat avec CERI Sciences Po & CERLIS (Université Paris Descartes – CNRS – Université Sorbonne Nouvelle)

20 AVRIL / 20 APRIL

INTRODUCTION
Alain Dieckhoff, Sciences Po-CERI & Cécile Prévost-Thomas, Cerlis, Université Sorbonne Nouvelle

KEYNOTE / CONFERENCE D’OUVERTURE
Jessica Gienow-Hecht, Freïe Universität Berlin

ACCUEIL / WELCOME
Frédéric Mion, directeur, Sciences Po

PANEL 1
FORGING MUSICAL DIPLOMACIES IN EARLY TIMES / FAÇONNER LES DIPLOMATIES MUSICALES DANS LES TEMPS MODERNES

Chair / Présidence : Annett Richter, Unesco

Mark Ferrugato, The Pennsylvania State University: At Home with the (Eighteenth-Century) Diplomats: Toward a Typology of Their Musical Duties
Michela Berti
, University of Liège: The circulation of musical models through diplomatic channels : the case of French ambassadors to the Holy See during XVIII century
Rebekkah Ahrendt, Yale University: The Diplomatic Viol

PANEL 2
MUSIC AND CONCEPTION OF WORLD ORDER / MUSIQUE ET CONCEPTION DE L’ORDRE MONDIAL

Chair / Présidence : Christian Lequesne, Sciences Po-CERI

Damien Mahiet, Cornell University : The Diplomat’s Music Test: Branding New and Old Diplomacy at the Beginnings of the 19th and 21st Centuries
Fanny Gribenski, EHESS Centre Georg Simmel : Accorder le monde : l’invention d’un diapason universel au XIXe siècle
Anaïs Fléchet / Esteban Buch, Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines / EHESS : Musique, diplomatie et solidarité internationale : la campagne pour la libération de Miguel Angel Estrella (1977-1980)


PANEL 3
THE MUSICAL DIPLOMACY OF THE UNITED STATES: A MODEL OF POWER? / LA DIPLOMATIE MUSICALE DES ETATS-UNIS: UN MODÈLE DE PUISSANCE ?

Chair / Présidence : Rebekkah Ahrendt, Yale University

Danielle Fosler-Lussier, Ohio State University: The State’s Canon: The United States Information Agency and American Music Abroad
Anne-Sylvie Barthel-Calvet, Université de Lorraine : Targeting New Music in Post-War Europe : American Non-Governmental Cultural Diplomacy and Art Music Avant-Garde
Boris Le Chaffotec, UMR IRICE : Musique et propagande, la mondialisation des voix de l’Amérique durant l’après Guerre froide

 

21st APRIL / 21 AVRIL

PANEL 4
LEARNING, TRAINING. MUSICAL DIPLOMACIES AND THE YOUTH / APPRENDRE, S’ENTRAÎNER. DIPLOMACIES MUSICALES ET JEUNESSE

Chair / Présidence : Laurent Martin, Université Sorbonne Nouvelle, ICEE- Cerlis

Mario Dunkel, TU Dortmund University : The Gentle Fiction of Cultural Exchange”: “Educational Aid” and Imperialist Discourse in West German Music Diplomacy during the 1970s
Frédéric Trottier, EHESS – Centre Georg Simmel : Réception des diplomaties musicales par de jeunes diplomates. Le cas de « Jeunes Européens »

PANEL 5
UNION VS. DIVISION IN MUSICAL DIPLOMACIES / UNION VS DIVISION DANS LES DIPLOMATIES MUSICALES

Chair / Présidence : Jakob Vogel, Sciences Po

Peter Tregear / Matthew Lorenzon, University of London, Australian National University: ‘“L’art de payer ses dettes”: Paul Claudel’s Christophe Colomb and the problème des dettes.’
Noe Cornago, University of the Basque Country (UPV/EHU) : Schaeffer, Boulez and the (de)colonization of French diplomacy
Emilijia Pundziute Gallois, Sciences Po-CERI : Music that divides: the case of Russian musical diplomacy in the Baltic States

PANEL 6
SONGS : INTERNATIONAL CIRCULATION AND INFLUENCE / CHANSONS : CIRCULATION INTERNATIONALE ET INFLUENCE

Chair / Présidence : Cécile Prévost-Thomas, Cerlis, Université Sorbonne Nouvelle

Isabelle Marc, Universidad Complutense, Madrid: The French invasion? Les musiques populaires françaises au Royaume-Uni
Thierry Cote, York University: Pro Bono Work: Understanding the Impact of Popular Musicians on International and Transnational Issues
Dean Vuletic, University of Vienna: Authoritarian States in the Eurovision Song Contest

PANEL 7
MUSIC DIPLOMACIES IN WAR CONTEXT / DIPLOMATIES MUSICALES EN TEMPS DE GUERRE

Chair / Présidence : Solveig Serre, CNRS, CESR/CMBV

Luis Velasco Pufleau, Université de Salzburg : Musique, politique symbolique et construction d’identités collectives en temps de guerre : le cas de l’État Islamique (Daesh)
Frédéric Lamantia, Université Catholique de Lyon, Université Lumière Lyon 2 : Les voix de l’orgue au service du “vivre ensemble”: l’expérience du concert donné à Kharkov (Ukraine) le 4 septembre 2015
Marta Amico, EHESS, Centre Georg Simmel : Diplomaties musicales pendant le conflit du Mali. Des scènes internationales aux politiques patrimoniales

CONCLUSION : Frédéric Ramel, Sciences Po-CERI

 

Retour en haut de page