ACCESSUP - Policies of access to higher education
Research Team:
Agnès van ZANTEN (OSC et LIEPP)
Denis FOUGERE (OSC et LIEPP)
Description of the project :
The ACCESSUP project aims to study policies of access to higher education from a perspective encompassing their design, implementation and effects. This is rarely done in research. Generally, the research is concerned with the only one of these processes. From an intersectional approach that combines the theoretical and methodological approaches of economics and sociology, the research will first focus on the construction and articulation of these policies at the national level starting in the year 2000. It will examine the objectives of these policies and their links with the interests, aims, representations and resources of the various actors involved. It will also examine how national guidelines are reinterpreted, implemented and complemented by other initiatives at the regional level of Ile de France (IDF), by studying the perspectives and practices of political and educational authorities as well as the logics at work in educational institutions. Finally, the project will also analyze the effects of this policy through available 2014 data on the orientation wishes of upper secondary school students in IDF.
Poster of the project - June 2020
Publications :
Agnès VAN ZANTEN, Neo-liberal influences in a 'conservative' regime : the role of institutions, family strategies and market devices in access to higher education in France, Comparative Education, vol.55, n°2, 2019.
Leïla FROUILLOU, Clément PIN, Agnès VAN ZANTEN, Le rôle des instruments dans la sélection des bacheliers dans l'enseignement supérieur. La nouvelle gouvernance des affectations par les algorithmes, Sociologie, 2019/2, vol.10, p. 209-215.
Alice OLIVIER, Anne-Claudine OLLER, Agnès van ZANTEN, Channeling Sudents' into higher education in French secondary schools and the re-production of educational inequalities : discourses and devices, Etnografia e Ricerca Qualitativa, n°2, 2018, p.225-250.
Alice OLIVIER, Anne-Claudine OLLER, Katrina ULHY, Agnès van ZANTEN, National framing and local reframing of students' transition to higher education in France : limitations and pitfalls in Nicola Ingram, Aina Tarabini (Eds.), Educational Choices; Aspirations and Transitions in Europe, Londres : Routledge, 2018, p. 149-166.
Agnès van ZANTEN (Ed.), Elites in Education, Routledge, serie "Major Themes in Education", 1712p, Vol.4 , 2018.
Marco PITZALIS, Agnès van ZANTEN, Presentation: General trends in the social and scholarly field of higher education, Rassegna Italiana di Sociologia, n°2, 2017.
Marco PITZALIS, Agnès van ZANTEN (Eds), Inequalities of access to higher education: the role of policies, institutions and markets, Rassegna Italian di Sociologia, n°2, 2017.
Alice OLIVIER, Agnès van ZANTEN, Les strategies statutaires des établissements d'enseignement supérieur: une étude des journées "portes ouvertes" in H.Draelants, X.Dumay (Dir.), Les écoles et leur réputation. L'identité des établissements en contexte de marché, Bruxelles : De Boeck, 2016, p.233-249.
Amélia LEGAVRE, Agnès van ZANTEN, Engineering access to higher education through higher education fairs in G. Goastelleg, F. Picard (Eds.), Higher Education in Societies: A Multi Scale Perspective, Rotterdam and Boston, Sense Publishers, 2014, p.183-203.
In the Media :
L'orientation: la voie du coeur ou celle de la raison ?, article in Le Monde - January 9, 2019
L’orientation, un défi quand on veut « sauter une classe sociale », article in Le Monde - January 4, 2019.
Comment l’orientation scolaire renforce les inégalités, interview with Agnès van Zanten invited to CNRS Le Journal - August 8, 2018.
Comprendre les inégalités lors de l’orientation vers l’enseignement supérieur, article in Cogito #4 - Lettre de la Recherche de Sciences Po.
La question des inégalités sociales au cœur de la réforme de l’université, article in Le Monde - December 20, 2017.
Classement des lycées 2017: pour les familles, une donnée parmi d’autres, interview with Agnès van Zanten invited to Le Monde Campus - March 22, 2017.
APB 2017: Les diplômes qui donnent du travail, article in Le Nouvel Obs - February 9, 2017.
APB, les conseils d’orientation donnés aux élèves varient selon leur milieu, interview with Agnès van Zanten in Le Monde - January 1st, 2017.
Research group recent events
- L'impact des outils numériques sur les apprentissages des élèves - Évaluation du Plan numérique de 2015
- LIEPP seminar: "Les compétences prédictives de la réussite scolaire et du bien-être des enfants"
- Seminar LIEPP: "Le développement cognitif et socio-comportemental des enfants des écoles maternelles et des jardin d'enfants"
- Les compétences socio-comportementales prédisent la réussite scolaire
- Seminar: "Le système scolaire français au prisme des comparaisons internationales"
See all events from this Research Group
Publications of the Research Group
- Agnès VAN ZANTEN, Amelia LEGAVRE, Engineering access to higher education through higher education fairs- LIEPP Working Paper, n° 22, April 2014
- Nina GUYON, Elise HUILLERY, Choix d’orientation et origine sociale : mesurer et comprendre l’autocensure scolaire LIEPP Report décembre 2014
- Agnès VAN ZANTEN, Alice OLIVIER, Les stratégies statutaires des établissements d’enseignement supérieur. Une étude des « journées portes ouvertes » , LIEPP Working Paper n°40, novembre 2015
- Yann ALGAN, Elise HUILLERY, Nina GUYON, Comment lutter contre la violence et le harcèlement à l'école et au collège ? LIEPP Policy Brief n°19, juin 2015
- Laura Perna, Improving Higher Education of All Students: Lessons from the United States , LIEPP Working Paper n°48, February 2016
- Nina GUYON, Elise HUILLERY, Biased Aspirations and Social Inequality at School: Evidence from French Teenagers , LIEPP Working Paper, n°44, January 2016
- Nina GUYON, Elise HUILLERY, Track choice and socioeconomic origin: measuring and explaining academic inhibition , LIEPP Policy Brief n°23, february 2016
- Carlo BARONE, Antonio SCHIZZEROTTO, Giovanni Maria ABBIATI, Giulia ASSIRELLI, Gender, information barriers and fields of study choice: a field experiment , LIEPP Working Paper, n°63, January 2017
- Carlo BARONE, Denis FOUGERE, Clément PIN, Social origins, shared book reading and language skills in early childhood LIEPP Working Paper n°93, octobre 2019
- Carlo BARONE, Denis FOUGERE, Clément PIN, La lecture partagée: un levier pour réduire les inégalités scolaires? LIEPP Policy Brief n°44, septembre 2019
- Clément PIN, Evaluation du Plan de simplification pour l'enseignement supérieur et la recherche LIEPP Report octobre 2019
- Giulia ASSIRELLI, Carlo BARONE, Emilio Chambouleyron, Reka Vonnak Shared Book Reading Interventions and Children's Skills LIEPP Working Paper n°98, december 2019
- Giulia ASSIRELLI, Carlo BARONE, Emilio Chambouleyron, Reka Vonnak Shared Book Reading Interventions and Children's Skills LIEPP Working Paper n°98, december 2019
- Jérôme AUST, Ulrike LEPONT, Les LABEX réinventés les appropriations paradoxales d'un instrument d'action publique en biologie LIEPP Policy Brief, n°42, Juin 2019
- Béatrice BOUTCHENIK, Pauline GIVORD, Olivier MONSO, How do restrictive zoning and parental choices impact social diversity in schools? LIEPP Working Paper n°105, February 2020
- Laudine CARBUCCIA , Interventions to foster academic aspirations adjustment among disadvantaged and female students - A PRISMA systematic review of literature , LIEPP Working Paper n°114, Novembre 2020
- Clément PIN, Évaluation d'un plan national de simplification administrative. Le cas de l'enseignement supérieur et de la recherche LIEPP Policy Brief n°50, Mars 2021
- Marco OBERTI, Mathieu ROSSIGNOL-BRUNET, Elise TENRET, Pauline BARRAUD DE LAGERIE, Yannick SAVINA Reconfiguration du champ des formations en sciences humaines en Île-de-France : le poids de la sélection LIEPP Working Paper n°121, Juin 2021
- Pauline GIVORD, How age at school entry affects future educational and socioemotional outcomes: Evidence from PISA. LIEPP Working Paper n°120, Mai 2021
- Pauline GIVORD, Qu'est-ce qu'un bon lycée ? Questions de mesure LIEPP Policy Brief n°54, octobre 2021
- Pauline GIVORD, Francesco AVVISATI The learning gain over one school year among 15-year-olds: An international comparison based on PISA Sciences Po LIEPP Working paper, July, 2022
- Per ENGZELL, Bastian BETTHAUSER, Anders BACH-MORTENSEN A systematic review and meta-analysis of the impact of the COVID-19 pandemic on learning LIEPP Working Paper n°134, May 2022
- Laudine CARBUCCIA, Carlo BARONE, Coralie CHEVALLIER, Valentin THOUZEAU Unequal access to early childcare : What role do demand-side factors play ? A PRISMA systematic review LIEPP Working Paper n°138, 2023
- Olivier MONSO, Audrey FARGES Fréquenter l'internat à l'entrée du lycée a-t-il un impact sur la réussite scolaire ? Une évaluation sur les lycées publics de l'Éducation nationale LIEPP Working Paper n°141, 2023