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Agnès Van Zanten

CNRS Emeritus Senior Researcher

Centre for Research on Social Inequalities (CRIS), The Laboratory for Interdisciplinary Evaluation of Public Policies (LIEPP)

Doctor Honoris Causa, University of Turku (Finland) Doctor Honoris Causa, University of Geneva (Suisse) Doctor Honoris Causa, ULB (Belgium) Corresponding Fellow, British Academy 2017

Research Interest(s): Educational background and educational policies, Higher education, Educational counseling

Discipline(s): Sociology

Subdiscipline(s): Education and Training Sciences

Research Group(s): Educational Policies

Biography

Agnès van Zanten’s research and scientific output are situated in the field of education, focusing in particular on the following questions:

  • School choice, parental strategies, the production of educational segregation and inequalities
  • Internal and external dynamics of schools
  • The teaching profession
  • Local educational policies
  • Cross-national comparisons of educational systems and policies; regulation of European educational systems and the production of inequalities
  • Theories and research methods in sociology of education

Scientific Responsabilities

  • Member: Conseil supérieur des programmes 
  • Member of Scientific Committee: ELFE - French Longitudinal Study of Children (INED, INSERM)

Projects

  • Parcours CEP - Parcours et expériences des étudiants admis par le dispositif "convention éducation prioritaire" (CEP) de Sciences Po (financement LIEPP)
  • ACCESSUP - Les politiques d'accès à l'enseignement supérieur (financement LIEPP)
  • Les politiques de gouvernance par les résultats de l'éducation : une comparaison France-Québec (NewAGE)
  • Education for tomorrow
  • Du secondaire au supérieur : les pratiques d'orientation des lycées franciliens
  • L'éducation et la formation des élites du secondaire au supérieur en France : continuités et nouvelles formes d'ouverture sociale et internationale (Educ-Elites) 


Thesis Supervision

  • Tom AzoulayLa mobilité entre établissements des enseignants et enseignantes au cours de leur carrière (titre provisoire)
  • Marta de la Torre Carrera (co-dir.),L’engagement parental au sein des familles nombreuses : quels effets de l’expérience de la parentalité auprès des aînés sur la scolarité des derniers de fratrie?
  • Émilie Grisez (co-dir), La socialisation des enfants dans les écoles primaires catholiques en France
  • Anne-Clémence Le Noan, Educational actors' conception of social equality in France and Germany in 4 recent reforms: a multilevel qualitative approach
  • Manon Pothet, Mixité sociale dans la ville et à l'école. Ségrégations territoriales et inégalités scolaires à Paris
  • Maximilien Serreau, Socialisations, positions et dispositions estudiantines dans les grandes écoles de commerce
  • Chris Birolini (co-dir.)
  • Ting-Huang Tai (co-dir.)

AWARDS

Silver Medal, CNRS (2017)

Editorial Activity

  • Membre des comités de rédaction de :
 Education et sociétés,
 European Educational Research Journal
, Educaçao e Sociedade, 
Journal of Education Policy, 
Sociologie
  • Directrice de la collection Education et société aux PUF

publications

  • Agnès van Zanten, Léon Marbach. Logique cumulative ou logique compensatoire ?. Les nouvelles politiques scolaires. En hommage a Yves Dutercq, Presses universitaires de Rennes, 2024, 9782753595668. ⟨hal-04853343⟩
  • Agnès van Zanten, Alice Olivier, Christophe Birolini, Audrey Chamboredon. « Même mes pauses consistent à réviser » :. Agora débats/jeunesses, 2024, 96 (1), pp.115-130. ⟨10.3917/agora.096.0115⟩. ⟨hal-04853340⟩
  • Agnès van Zanten, Caroline Bertron. Globalization of Education and the Sociology of Elites. The Oxford Handbook of Education and Globalization, Oxford University Press, 2024, 9780197570685. ⟨hal-04853342⟩
  • Léon Marbach, Agnès van Zanten. With a Little Help from My Family and Friends: Social Class and Contextual Variations in the Role of Personal Networks in Students' Higher Education Plans. British Journal of Sociology of Education, 2024, 45 (1), pp.1-22. ⟨10.1080/01425692.2023.2266574⟩. ⟨hal-04363531⟩
  • Agnès van Zanten. La marchandisation à l’œuvre dans le système scolaire et supérieur français : raisons et conséquences. Administration & éducation, 2023, 2023/4 (180), pp.27-33. ⟨hal-04380516⟩
  • Caroline Bertron, Agnès van Zanten. Globalization of Education and the Sociology of Elites. Paola Mattei; Xavier Dumay; Eric Mangez; Jacqueline Behrend. The Oxford Handbook of Education and Globalization, 1, Oxford University Press, pp.304-327, 2023, 9780197570685. ⟨10.1093/oxfordhb/9780197570685.013.39⟩. ⟨halshs-04289540⟩
  • Ulpukka Isopahkala-Bouret, Gerbrand Tholen, Agnès van Zanten. Introduction to the special issue: positionality and social inequality in graduate careers. Journal of Education and Work, 36 (1), pp.1-8, 2023, ⟨10.1080/13639080.2023.2169995⟩. ⟨hal-04363552⟩
  • Agnès van Zanten. Is ‘diversity’ a liability or an asset in elite labour markets? The case of graduates who have benefited from a French positive discrimination scheme. Journal of Education and Work, 2022, 36 (1), pp.65-78. ⟨10.1080/13639080.2022.2162016⟩. ⟨hal-04363537⟩
  • Agnès van Zanten, Alice Olivier. The reception of the French reform of medical studies. Séminaire sur les études de santé, UCL et Sciences Po, Nov 2022, Londres, United Kingdom. ⟨hal-04167007⟩
  • Marie Duru-Bellat, Géraldine Farges, Agnès van Zanten. Sociologie de l'école : 6ème édition. , 2022, 9782200621636. ⟨hal-03789902⟩
  • Charlotte Glinel, Agnès van Zanten. Renouveler les élites : ouverture sociale et dispositifs de jugement dans l'enseignement supérieur sélectif. Formation emploi : revue française des sciences sociales , 2022, 158, pp.141-165. ⟨10.4000/formationemploi.10709⟩. ⟨hal-03929313⟩
  • Agnès van Zanten, Alice Olivier, Elisa Autric, Christophe Birolini, Audrey Chamboredon, et al.. L'expérience de la réforme des études de santé par les étudiant-e-s et leurs familles. La réforme des études de santé : de la genèse à la mise en œuvre, Jun 2022, Paris, France. ⟨hal-04166996⟩
  • Leïla Frouillou, Clément Pin, Agnès van Zanten. Chapitre 2. D’APB à Parcoursup. Deux conceptions de l’affectation post-bac et leurs effets sur les inégalités. Melchior Simioni, Philippe Steiner (dir.). Comment ça matche, Presses de Sciences Po, pp.61-99, 2022, 9782724639001. ⟨10.3917/scpo.simio.2022.01.0061⟩. ⟨hal-03714666⟩
  • Agnès van Zanten, Elisa Autric, Christophe Birolini, Audrey Chamboredon, Léon Marbach, et al.. Creating a class of medical students in France: a contextual perspective on students' choices and admissions. AERA annual meeting, Apr 2022, San Diego, Californie, United States. ⟨hal-04167002⟩
  • Alice Olivier, Agnès van Zanten, Elisa Autric, Léon Marbach. Motivations and influences on students' decisions to pursue health studies in France. Access to medical schools and professional pathways: comparative perspectives, 2022, Berlin (virtual), Allemagne. ⟨hal-03603051⟩
  • Clement Pin, Agnès van Zanten. The impact on french upper secondary schools of reforms aiming to improve students’ transition to higher education. Oxford Research Encyclopedia of Education, Oxford University Press, 2021, ⟨10.1093/acrefore/9780190264093.013.1673⟩. ⟨hal-03502246⟩
  • Anne-Claudine Oller, Jessica Pothet, Agnès van Zanten. Le cadrage « enchanté » des choix étudiants dans les salons de l’enseignement supérieur. Formation emploi : revue française des sciences sociales , 2021, 2021/3 (155), pp.75-95. ⟨10.4000/formationemploi.9632⟩. ⟨hal-03476399⟩
  • Agnès van Zanten, Alice Olivier. Réforme des études médicales : quelles conséquences pour les étudiants ?. Rendez-vous de la recherche de Sciences Po « Réforme des études médicales : quelles avancées ? », Nov 2021, Paris, France. ⟨hal-03447030⟩
  • Audrey Chamboredon, Christophe Birolini, Léon Marbach, Alice Olivier, Agnès van Zanten. La réforme de la sélection en études de santé : Les perspectives des étudiant.e.s. 2021. ⟨hal-03433680⟩
  • Léon Marbach, Alice Olivier, Agnès van Zanten. Applying Text-Mining to Explain Students' Educational and Professional Choices. European Sociological Association, Sep 2021, Barcelona, Spain. ⟨hal-03430615⟩
  • Léon Marbach, Agnès van Zanten. With a Little Help from my Family and my Friends: Social and Contextual Variations in Personal Configurations Influencing Higher Education Choices. British Educational Research Association, Sep 2021, London, United Kingdom. ⟨hal-03430597⟩
  • Christophe Birolini, Audrey Chamboredon, Léon Marbach, Alice Olivier, Agnès van Zanten. "Continue to Get Up Just Like When You Had Lessons": First-Year Medical Students' Socialization in France in the Context of the Covid-19 Pandemic. European Sociological Association, Aug 2021, Barcelona, Spain. ⟨hal-03430608⟩
  • Léon Marbach, Alice Olivier, Agnès van Zanten. Saisir les traces de socialisations par la fouille de textes : une analyse des lettres de motivation Parcoursup des candidat.e.s aux études de santé. "Changer ?" - 9ème Congrès de l’Association française de sociologie, Association française de sociologie (AFS), Jul 2021, Lille, France. ⟨hal-03430657⟩
  • Christophe Birolini, Audrey Chamboredon, Léon Marbach, Alice Olivier, Agnès van Zanten. Accompagner le changement : le rôle des intermédiaires publics et privés dans la mise en œuvre de la réforme des études de santé. Congrès de l'Association française de sociologie (AFS), Jul 2021, Lille, France. ⟨hal-03427133⟩
  • Léon Marbach, Alice Olivier, Agnès van Zanten. Covid-19: Lessons from the field (à partir du projet REF Santé). Séminaire doctoral de l'Observatoire sociologique du changement, Observatoire Sociologique du Changement, Feb 2021, Paris [en ligne], France. ⟨hal-03442261⟩
  • Clément Pin, Agnès van Zanten. L’injonction à l’employabilité dans l’orientation post-baccalauréat : quelle mise en œuvre et quels effets en termes d’inégalités entre jeunes ?. Congrès de l'Association française de sociologie (AFS), 2021, Lille, France. ⟨hal-03348577⟩
  • Clément Pin, Agnès van Zanten. From Lifelong Learning to the Management of Educational and Vocational matching: French guidance policies through a regional prism.. European Conference on Educational Research (ECER), 2021, Genève, Switzerland. ⟨hal-03348576⟩
  • Charlotte Glinel, Agnès van Zanten. Renouveler les élites : les commissions de recrutement des étudiants par la voie « conventions éducation prioritaire » de Sciences Po et la transformation des modes de sélection dans l’enseignement supérieur. Sélections, du système éducatif au marché du travail : XXVIèmes journées du longitudinal, Toulouse, 12-13 novembre 2020, 16, , pp.151-163, 2021, Céreq Echanges, 9782111519428. ⟨halshs-03193913⟩
  • Agnès van Zanten. Les politiques d'éducation. 2020. ⟨hal-04363547⟩
  • Leïla Frouillou, Clément Pin, Agnès van Zanten. Les plateformes APB et Parcoursup au service de l’égalité des chances ?. L'Année Sociologique, 2020, 70 (2), pp.337. ⟨10.3917/anso.202.0337⟩. ⟨halshs-03046261⟩
  • Leïla Frouillou, Clément Pin, Agnès van Zanten. Le rôle des instruments dans la sélection des bacheliers dans l’enseignement supérieur. La nouvelle gouvernance des affectations par les algorithmes. Sociologie, 2019, 10 (2), pp.209-215. ⟨10.3917/socio.102.0209⟩. ⟨halshs-04124472⟩
  • Agnès van Zanten. Institutional sponsorship and educational stratification: Elite education in France. Zeitschrift für Pädagogik Beiheft, 2019, 1, pp.61-77. ⟨10.25656/01:24169⟩. ⟨hal-03399581⟩
  • Agnès van Zanten. Neo-liberal influences in a ‘conservative’ regime: the role of institutions, family strategies, and market devices in transition to higher education in France. Comparative Education, 2019, Education transitions: shared challenges and differing policies across Europe, 55 (3), pp.347-366. ⟨10.1080/03050068.2019.1619330⟩. ⟨halshs-03046271⟩
  • Mathieu Ichou, Agnès van Zanten. France: The Increasing Recognition of Migration and Ethnicity as a Source of Educational Inequalities. The Palgrave Handbook of Race and Ethnic Inequalities in Education, Palgrave Macmillan, pp.509-556, 2019, 978-3-319-94723-5. ⟨10.1007/978-3-319-94724-2_13⟩. ⟨hal-02909247⟩
  • Agnès van Zanten, Germán Dario Fernández-Vavrik, Filippo Pirone. Discrimination positive, méritocratie et inclusion en tension : les 'Conventions éducation prioritaire' de Sciences Po. Raisons éducatives, 2018, 22, pp.19 - 47. ⟨10.3917/raised.022.0019⟩. ⟨hal-03399617⟩
  • Germán Dario Fernández-Vavrik, Filippo Pirone, Agnès van Zanten. La discrimination positive et l’inclusion en tension : les ‘Conventions d’éducation prioritaire’ de Sciences Po. Raisons éducatives, 2018, 22, pp. 19-47. ⟨hal-01942903⟩
  • Marie Duru-Bellat, Géraldine Farges, Agnès van Zanten. Sociologie de l'école. Armand Colin, pp.336, 2018, 9782200621636. ⟨hal-01882426⟩
  • Agnès van Zanten. Les pratiques éducatives familiales des enseignants : des parents comme les autres ?. Revue française de pédagogie, n° 203, pp.5-14, 2018, Les pratiques éducatives des parents enseignants, ⟨10.4000/rfp.8076⟩. ⟨hal-03567045⟩
  • Agnès van Zanten, Alice Olivier, Anne-Claudine Oller. Channelling students into higher education in French secondary schools and the re-production of educational inequalities: discourses and devices. Etnografia e ricerca qualitativa, 2018, Etnografia e Ricerca Qualitativa, 2018/2, pp.225 - 250. ⟨10.3240/90880⟩. ⟨hal-03399632⟩
  • Agnès van Zanten. Elites in Education. Routledge, pp.1712, 2018, Major Themes in Education, 9781138827219. ⟨hal-01803527⟩
  • Agnès van Zanten. Comprendre les inégalités lors de l’orientation vers l’enseignement supérieur. 2018. ⟨hal-03392456⟩
  • Agnès van Zanten. Les pratiques éducatives familiales des enseignants : des parents comme les autres ?. Revue française de pédagogie, 2018, Les pratiques éducatives des parents enseignants, 203, pp.5-14. ⟨10.4000/rfp.8076⟩. ⟨hal-03456068⟩
  • Agnès van Zanten. Compte rendu de Marianne Blanchard, Les écoles supérieures de commerce. Sociohistoire d'une entreprise éducative en France. Les Annales. Histoire, sciences sociales, 2018, 73e année (4), pp.1037-1040. ⟨10.1017/ahss.2019.128⟩. ⟨halshs-03046247⟩
  • Agnès van Zanten, Alice Olivier, Anne-Claudine Oller, Katrina Uhly. National framing and local reframing of students’ transition to higher education in France. Limitations and pitfalls. Educational choices, transitions and aspirations in Europe, Routledge, pp.149-166, 2018, 9781138104037. ⟨hal-02555358⟩
  • Agnès van Zanten. Widening Participation in France and Its Effects on the Field of Elite Higher Education and on Educational Policy. Policy and Inequality in education, Springer, pp.73 - 89, 2017, 9789811040375. ⟨hal-01515868⟩
  • Agnès van Zanten, Marco Pitzalis. Presentation: General trends in the social and scholarly field of higher education. Rassegna italiana di Sociologia, 2017, 58 (2), pp.209-218. ⟨10.1423/87307⟩. ⟨hal-03399700⟩
  • Anne-Claudine Oller, Agnès van Zanten, Patrick Rayou. « Orientation des élèves ». Dictionnaire de l'éducation, 2017, 9782130628088. ⟨hal-04246762⟩
  • Agnès van Zanten, Claire Maxwell, Marte Mangset. Knowledge, skills and dispositions: the socialisation and 'training' of elites. Journal of Education and Work, 2017, 30 (2), pp.123 - 128. ⟨10.1080/13639080.2017.1278902⟩. ⟨hal-03162170⟩
  • Agnès van Zanten, Patrick Rayou (Dir.). Dictionnaire de l'éducation. Presses Universitaires de France, 887 p., 2017, 9782130628088. ⟨hal-01524655⟩
  • Anne-Claudine Oller, Alice Olivier, Agnès van Zanten. Divisions institutionnelles et familiales du travail d’orientation des lycéens. XXIIIèmes Journées du longitudinal, Dec 2016, Rennes, France. ⟨hal-02549216⟩