Kevin Mellet

Assistant professor
Sociology of market techniques , Business and everyday uses of digital technologies, Economy and regulation of personal data

Research Programs

  • Governance, economic organizations program
  • Law, norms, regulations program

BIO 

Kevin Mellet’s work mainly draws on economic sociology and science & technology studies to study market techniques in the digital age:

  • the practices, devices, and intermediaries that contribute to the market’s functioning (job boards, online consumer reviews, etc.);
  • the appropriation of marketing codes and techniques by workers on the fringes of "modern" commercial logic (YouTubers, platform workers, informal entrepreneurs in sub-Saharan Africa, etc.);
  • the knowledge, instruments, and practices of marketing (social media marketing, online advertising, etc.).

Kevin’s current research focuses on the emerging data marketing landscape and the formation and regulation of the personal data economy.

publications

  • Mellet, Kevin et Beauvisage, Thomas. Cookie monsters. Anatomy of a digital market infrastructure. Consumption Markets & Culture, 2020, vol. 23, no 2, p. 110-129. https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-02279163
  • Berrou, Jean-Philippe, et Kevin Mellet. "Une révolution mobile en Afrique subsaharienne?." Réseaux, n°1 (2020): 11-38. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02506830
  • Beauvisage, Thomas, Jean-Samuel Beuscart, et Kevin Mellet. "Numérique et travail à-côté. Enquête exploratoire sur les travailleurs de l’économie collaborative." Sociologie du travail60.2 (2018)
  • Mellet, K., Beauvisage, T., Beuscart, J. S., & Trespeuch, M. (2014). A ‘democratization’of markets? Online consumer reviews in the restaurant industry. Valuation Studies, 2(1), 5-41. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02947884
  • Beuscart, Jean-Samuel, et Kevin Mellet. Promouvoir les œuvres culturelles: usages et efficacité de la publicité dans les filières culturelles. Paris, La Documentation Française, 2012. 
    https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03398359

See all publications

TEACHING ACTIVITIES

Regards sociologiques et économiques sur le marché, l’entreprise et les institutions (Collège Universitaire, Campus de Dijon)

Sociologie du travail (École de la Recherche, Master de Sociologie – avec Gwenaële Rot)

Sociologie du marketing et des techniques marchandes (École du Management et de l’Innovation, Master « Marketing & Société »)

Consommation et marketing : Une approche historique (École du Management et de l’Innovation, Master « Marketing & Société » - avec Marie-Emmanuelle Chessel)

Inside the Digital Money Machine. An Exploration of Online Advertising and its Economic, Social and Political Implications (École du Management et de l’Innovation)

Socio-économie des médias sociaux (École du Management et de l’Innovation, Master Communication, Médias et Industries Créatives)

OTHER ACTIVITIES 

  • Scientific head of Sciences Po’s Innovation Management School “Marketing & Society” Master’s degree (since 2020)
  • Researcher at Orange Labs’ (SENSE) Social Sciences department (2006 - 2020)
  • Associate Professor (PAST) and co-chair of the "Communication and Social Media" Master’s degree at University of Paris-Est Marne-La-Vallée (2016 - 2019)

EDUCATION 

2006
PhD in Economics, Paris Nanterre University (advisor: François Eymard-Duvernay)

Last Publications

All publications from Kevin Mellet
Back to top