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Doctorants

Aïmane ABDELSALAM
aimane.abdelsalam@sciencespo-lille.eu
Discipline(s) : Économie
Axe(s) de recherche : Évaluation des politiques socio-fiscales

Aurélien Boyer
aurelien.boyer@sante.gouv.fr
Discipline(s) : Économie
Axe(s) de recherche : Évaluation des politiques socio-fiscales

Rachida Larinouna
larinouna.chida@hotmail.fr
Discipline(s) : Économie
Axe(s) de recherche : Évaluation de la démocratie

Laudine madies
laudine.carbuccia@sciencespo.fr
Thème(s) de recherche : Éducation ; Accueil de jeunes enfants ; Crèches ; Inégalités des modes de garde ; Politiques publiques pour la petite enfance
Discipline(s) : Sociologie, Sciences cognitives
Axe(s) de recherche : Politiques éducatives
Sujet de thèse :
The cognitive and structural determinants of the early childcare enrolment gap according to socioeconomic background (provisional title)

Pauline Madies
pauline.madies@sciencespo.fr
Discipline(s) : Économie
Axe(s) de recherche : Discriminations et politiques catégorielles

Vinícius Martinez
amc.vinicius@gmail.com
Discipline(s) : Économie
Axe(s) de recherche : Évaluation des politiques socio-fiscales

Julie Pereira
julie.pereira@sciencespo.fr
Thème(s) de recherche : Culture ; Pratiques culturelles ; Éducation artistique
Discipline(s) : Sociologie
Axe(s) de recherche : Politiques éducatives
Sujet de thèse :
Evaluating arts education policies: cultural redistribution and school remediation
Directeur de thèse - Thesis Director: Philippe Coulangeon (CNRS, Sciences Po - CRIS)
Doctoral Defense, April 1st, 2025, at Sciences Po.
My doctoral research relies on the impact evaluation of the project “Un violon dans mon école”, which teaches violin to disadvantaged pupils aged 4 to 8 years old, in more than 40 schools. This program is funded by a philanthropic organization called the Vareille foundation.
In this context, I implemented a counterfactual quasi-experimental approach, comparing the children participating in the program to a control group with similar characteristics. I conducted cognitive, non-cognitive and musical tests ex-ante, and also used national data to carry on the longitudinal analysis of the programme’s effects. Using entropy balancing, test and control groups are rendered more similar by equalising the distribution of the initial cognitive and non-cognitive skills; as well as sociodemographic characteristics.
To complement this mainly quantitative approach, I also conducted interviews with various stakeholders (schoolteachers, violin teachers, parents, philanthropists) and ethnographic observation in some chosen schools.

Sarah Thompson
sarah.thompson@sciencespo.fr
Discipline(s) : Science politique
Axe(s) de recherche : Politiques environnementales
Chargée du programme pour la Chaire européenne du développement durable et de la transition climatique à Sciences Po, ainsi que doctorante en science politique à l’Université Libre de Bruxelles

Olivia Tsoutsoplidi
olivia.tsoutsoplidi@sciencespo.fr
Discipline(s) : Économie
Axe(s) de recherche : Évaluation de la démocratie