Accueil>Doctorants

Doctorants

Laudine Carbuccia

Thème(s) de recherche : Éducation ; Accueil de jeunes enfants ; Crèches ; Inégalités des modes de garde ; Politiques publiques pour la petite enfance

Discipline(s) : Sociologie, Sciences cognitives

Axe(s) de recherche : Politiques éducatives

Sujet de thèse :

The cognitive and structural determinants of the early childcare enrolment gap according to socioeconomic background  (provisional title)
Directeur de thèse : Carlo Barone (Sciences Po - CRIS et LIEPP) et Coralie Chevallier (LNCC, ENS)
Financement : Contrat doctoral Sciences Po (2021-2024) 

Arno Lizet

Thème(s) de recherche : Sociologie de l’action publique, sociologie du travail, intermédiation, espaces sociaux localisés, mondes ruraux, rapport ordinaire au politique

Discipline(s) : Science politique

Axe(s) de recherche : Discriminations et politiques catégorielles, Évaluation de la démocratie

Sujet de thèse :

Les politiques de soutien au commerce rural entre convergences par le haut et par le bas : résurgences des formes d’instrumentation de l’intervention sur le petit commerce

Julie Pereira

Thème(s) de recherche : Culture ; Pratiques culturelles ; Éducation artistique

Discipline(s) : Sociologie

Axe(s) de recherche : Politiques éducatives

Sujet de thèse :

Evaluating arts education policies: cultural redistribution and school remediation
Directeur de thèse - Thesis Director: Philippe Coulangeon (CNRS, Sciences Po - CRIS)

Doctoral Defense, April 1st, 2025, at Sciences Po.

My doctoral research relies on the impact evaluation of the project “Un violon dans mon école”, which teaches violin to disadvantaged pupils aged 4 to 8 years old, in more than 40 schools. This program is funded by a philanthropic organization called the Vareille foundation.
In this context, I implemented a counterfactual quasi-experimental approach, comparing the children participating in the program to a control group with similar characteristics. I conducted cognitive, non-cognitive and musical tests ex-ante, and also used national data to carry on the longitudinal analysis of the programme’s effects.  Using entropy balancing, test and control groups are rendered more similar by equalising the distribution of the initial cognitive and non-cognitive skills; as well as sociodemographic characteristics. 
To complement this mainly quantitative approach, I also conducted interviews with various stakeholders (schoolteachers, violin teachers, parents, philanthropists) and ethnographic observation in some chosen schools.