Les défis éthiques et professionnels de l’évaluation

Séminaire avec Steve Jacob, 28 mars 2017, 12h30-14h00
  • ©PHOTOCREO Michal Bednarek/Shutterstock©PHOTOCREO Michal Bednarek/Shutterstock

Les défis éthiques et professionnels de l’évaluation

Le LIEPP a le plaisir de vous convier au séminaire avec Steve Jacob :

Mardi 28 mars 2017, 12h30 - 14h00

Salle de séminaire du LIEPP

au 254 bvd Saint-Germain, 75007 Paris

Entrée libre dans la limite des places disponibles

Merci de cliquer sur le lien suivant pour vous inscrire

Steve Jacob (Université Laval, Canada)

Steve Jacob est professeur titulaire et directeur du Centre d’analyse des politiques publiques (CAPP) et du laboratoire de recherche sur la performance et l’évaluation de l’action publique (PerfEval). Il enseigne la science politique à l’Université Laval à Québec et dans plusieurs universités étrangères. Il mène des recherches sur les processus de modernisation de l’administration, l’éthique publique et les dispositifs d’évaluation et de gestion de la performance.

Résumé :

Les témoignages des évaluateurs font régulièrement état de problèmes éthiques qui surgissent au cours d’un mandat d’évaluation et qui peuvent en compromettre l’issue. S’interroger sur l’éthique, c’est réfléchir aux limites de l’évaluation en tant que profession émergente. Concrètement, cela soulève la question de la « bonne conduite » à adopter et de l’intégrité qui peuvent être tributaires de la personnalité de l’évaluateur, de la nature des organisations ou du contexte particulier dans lequel se déroule l’évaluation.

Appel à candidature: contrat doctoral au LIEPP 2017

Date limite 16 mai 2017
  • Actualité Sciences PoActualité Sciences Po

CALL FOR APPLICATIONS

Doctoral Fellowship

at the Laboratory for Interdisciplinary Evaluation of Public Policies (LIEPP)

Application deadline: May 16th 2017

The Laboratory for Interdisciplinary Evaluation of Public Policies (LIEPP) invites applications for doctoral positions. The recipients of the PhD fellowship will be formally enrolled through the doctoral programs of Sciences Po in Economics, Sociology or Political Science.

As an interdisciplinary project, LIEPP welcomes applications for doctoral positions in economics, sociology or political science, as long as the thesis projects are linked to the LIEPP’s research agenda on Public Policy Evaluation. We invite applications from a wide range of fields, including educational policies, fiscal policies, employment policies, social policies, housing & urban policies, higher education, public health policies, the public perceptions of policies, and methodology of policy evaluation including big data analysis.

Eligibility: We are seeking strong candidates open to interdisciplinary dialogue. The candidate will hold a master’s degree (or equivalent) with a strong research component and have received at least some training in one or more of these disciplines: economics, sociology and political science. S/he must have a good command of quantitative and/or qualitative methods. There is no nationality requirement; however a firm command of English is required. Please note that there is a double acceptance criterion: students should be accepted by both the Doctoral School of Sciences Po (application link below) and LIEPP’s scientific committee.

Fellowship amount: 1758€ gross / month; 3-year contract starting in September 2017.

LIEPP application procedure

- CV/resume;

- transcript of records;

- cover letter in English, briefly describing your intellectual trajectory so far and your interest with the LIEPP’s project (2 pages maximum);

- thesis project in English (7,500 words maximum);

- abstract summarizing the thesis project (250 words maximum);

- writing sample (article, thesis, term paper, ...);

- if possible, we strongly encourage you to obtain one or two letters of recommendation.

Please email the complete file to liepp@sciencespo.fr by the deadline of May 16th 2017 (please write “LIEPP PhD positions 2017” in the subject line). Incomplete files will not be considered. Shortlisted candidates may be invited for an interview.

Please note that there is a double acceptance criterion. Only candidates who have also applied for admission through the online procedure of the Doctoral School of Sciences Po (in Economics, Sociology or Political Science) and have been selected will be considered.

All candidates will be informed about the final decision at the end of June.

Impromptu : débat autour du livre "Pourquoi détestons-nous autant nos politiques"

Séminaire co-organisé LIEPP-Maxpo-CEE, 22 mars 2017 16h30-18h00
  • LIEPP-Sciences PoLIEPP-Sciences Po

Le LIEPPle MaxPo et le CEE organisent un événement “Impromptu” : un débat autour du livre d'Emiliano Grossman et Nicolas Sauger, “Pourquoi détestons-nous autant nos politiques ?

Mercredi 22 mars 2017, 16h30 - 18h00

Salle de séminaire du LIEPP

1er étage, 254 boulevard Saint-Germain, 75007 Paris

Entrée libre dans la limite des places disponibles

Merci de cliquer sur ce lien pour vous inscrire

Discutants :

• Anne Levade (Professeure de droit public à l'Université Paris Est)
  • Gérard Grunberg (Directeur de recherche au CNRS émérite, Centre d'études européennes-Sciences Po)

LIEPP Newsletter 14 mars 2017

Retrouvez les dernières actualités du LIEPP
  • LIEPP Sciences PoLIEPP Sciences Po

The End of Social Europe?

Understanding Social Policy Change in the EU
Séminaire avec Paolo Graziano, 23 mars 2017, 12h30-14h30