Pascal Lamy addresses inaugural class

• 31st of August 2015, the School of Public Affairs welcomes inaugural class.

Frédéric Mion, President of Sciences Po (in French):

Ce que nous célébrons ensemble aujourd’hui, c’est la naissance de la nouvelle École d’affaires publiques de Sciences Po.

Yann Algan, Dean of the School of Public Affairs (interview, in French):

Nous allons continuer à préparer à l’administration publique et nous allons même encore mieux préparer les étudiants avec une diversité de cours et une diversité d’études de cas et d’innovations pédagogiques.

Yann Algan (during the inaugural class, in French):

Les affaires publiques ne sont pas, que les affaires de l’administration publique, maintenant les affaires publiques sont les affaires de tous, de l’interaction entre les entreprises privées, entre les associations, les organisations internationales, les nouveaux Think tanks et nous avons besoin de renouveler notre réflexion pour répondre à ces nouvelles attentes, à ces nouveaux acteurs.

Pascal Lamy, Sciences Po 1971, former director general of the WTO (in French):

C’est très différent de ce que c’était de mon temps, si je puis dire, quand je fréquentais les bancs de cette école, parce que la notion d’affaires publiques a complètement changé, en gros à cause de la globalisation et aussi au fait que les acteurs de la chose publique, des affaires publiques, de l’intérêt général, du bien commun, sont infiniment plus nombreux, diversifiés, multi localisés qu’ils l’étaient dans le passé.

Wukeh Egem Odey, Nigerian student:

It’s a new program we’re coming in for, so there will be a responsibility to build it. We’re hopeful that it’s going to be a good run.

Aimi Ghani, Malaysian student:

It’s an international program and it’s very relevant to what I do, because I work in the Central Bank of Malaysia. I’m an economist at the Central Bank, so it would be a very useful program for me, to use the tools and use the knowledge and apply them in the work place when I return to Malaysia.

Jean-François Michalczyk, French student (in French):

À priori je vais plutôt passer les concours de la fonction publique d’État, donc l’ENA, surement l’assemblée nationale, le Sénat et je pense que ça va se dessiner au fur et à mesure des deux ans.

Liu Zhuang, Chinese student:

I think the atmosphere in Sciences Po is very liberal and I can learn many interdisciplinary courses here. That is why I chose Sciences Po.

Fermer la transcription textuelle de la vidéo
  • Pascal Lamy addresses the inaugural classPascal Lamy addresses the inaugural class

The new School of Public Affairs welcomed its inaugural class of students on August 31st. Guest speaker Pascal Lamy, the former General-Director of the World Trade Organization and a Sciences Po alumnus, addressed the school’s 540 students who hail from over 40 different countries.

In his address, Pascal Lamy tackled the complex notion of common good and discussed the multitude of actors working to define and preserve the common good. Mr. Lamy discussed his professional experience to illustrate how radically the practice of public affairs has changed over time, largely due to globalization, but also because the actors of the public good, public affairs, general interest, and common good, are infinitely more numerous, diversified, and multilocalised than they were in the past. Mr. Lamy also highlighted the numerous challenges facing public affairs professionals today, whether ethical, orginasational, technological or political.

The School of Public Affairs at Sciences Po aims to prepare a global community of professionals to respond to these challenges and to reinvent public affairs to shape the world of tomorrow.