Sciences Po lance son nouveau séminaire de recherche TransNum
14 février 2019
Ecoutez les interventions des experts de notre Colloque International « Legal Challenges of the Data Economy »
15 avril 2019

Colloque « Legal Challenges of the Data Economy »

La Chaire Numérique, Innovation Institutionnelle et Gouvernance, le Coase-Sandor Institute for Law and Economics de l’Université de Chicago, le Collège des Bernardins, l’Institut Montaigne et le Cercle Montesquieu organisent le colloque International sur les enjeux juridiques de l’économie de la donnée.

Ce colloque aura lieu vendredi 22 Mars 2019 de 08h30 à 18h30 au Collège des Bernardins, 20 rue de Poissy, 75005, Paris.

De la récente entrée en vigueur du RGPD aux investigations des autorités américaines et européennes relatives aux  comportements anticoncurrentiels des plus grandes plateformes, les défis posés par « l’économie de la data » sont aujourd’hui majeurs. Ce colloque explorera le rôle des algorithmes dans la régulation sociale, les problèmes éthiques qu’ils soulèvent, la personnalisation des marchés et du droit, la confidentialité et la sécurité des données des consommateurs, la politique de concurrence et le droit antitrust, la propriété des données, et plus encore.

*La participation à cet événement est validée au titre de la formation continue des avocats (7h)

Official Program

8:30 a.m. – 9:00 a.m.: Coffee & Registration

09:00 a.m – 09:15 a.m.: Welcome Remarks

• Hubert du Mesnil, Director of Collège des Bernardins
  • Laurent Bigorgne, Director of Institut Montaigne
  • Florence G’sell, Professor of LawUniversity of Lorraine/IHEJ, Scientific Director, Chair Technology, Governance and Institutional Innovations, Sciences Po
  • Omri Ben-Shahar, Leo and Eileen Herzel Professor of Law § Kearney Director of Coase-Sandor Institute for Law and Economics, University of Chicago Law School

9:15 – 10:00 a.m.: Opening Keynote

Sendhil Mullainathan, Professor of Computational and Behavioral Science, University of Chicago Booth School of Business, on « Discrimination by Algorithm and People »

10:00 a.m. – 11:00 a.m.: Panel 1 – Algorithmic Law

Moderator: Laure Lavorel, Senior Associate General Counsel, Broadcom Administrateur Cercle Montesquieu

• Ariel Porat, Fischel-Neil Distinguished Visiting Professor of Law, University of Chicago Law School and Professor of Law Tel-Aviv University, on « Personalization of the Law »
  • Florence G’sell, Professor of Law, University of Lorraine/IHEJ, Scientific Director, Chair Technology, Governance and Institutional Innovations, Sciences Po, on « Personalization of the Law : a French Perspective »

11:00 a.m. – 11:15 a.m.: Coffee break

11:15 a.m. – 1:00 p.m.: Panel 2 – Accountability and Ethics

Moderator: TBC

• Omri Ben-Shahar, Leo and Eileen Herzel Profeesor of Law & Kearney Director of Coase-Sandor Institute for Law and Economics, University of Chicago Law School, on « Data Pollution »
  • Dominique Cardon,Director of the Medialab, Sciences Po and member of the Institut Montaigne Media Working Group, on « Algorithmic personalization : sociological and ethical issues»
  • Adrien Basdevant, Attorney at Law, Associate Researcher « Digital Humanism » Department, Collège des Bernardins, on « Opportunities and Limits of Data Regulation »

1:00 p.m. – 2:00 p.m.: Lunch break

2:00 p.m. – 4:00 p.m.: Panel 3 – Competition and Regulation in the Data Economy

Moderator: Laurent Vallée, Secretary General, Carrefour

• Randal C. Picker, James Parker Hall Distinguished Service, Professor of Law University of Chicago Law School, on « The Crossroads of Regulation and Antitrust »
  • Etienne Pfister, Chief Economist, French Competition Authority, on “Data, Competition and Merger Control in the Digital Age”
  • Antoine Chapsal, Sciences Po/Analysis Group, on « Should We Regulate the Data Economy ?»
  • Alexandre Menais, Secretary General, Atos, on « The Implications of Big Data for Competition Law »

4:00 p.m. – 4:15 p.m.: Coffee break

4:15 p.m. – 6:00 p.m.: Panel 4 – The economics of Data

Moderator: Nadia Filali, Director of Blockchain Programs, Caisse des Dépôts et Consignations

• Wolfgang Kerber, Professor of Economics, University of Marburg, on « Governance of Data in IoT Contexts »
  • Valérie-Laure Bénabou, Professor of Private Law, University of Aix en Provence on « Monetization of Data : a Legal Perspective »
  • Yann Algan, Professor of Economics, Sciences Po, on « Social Motivations in the Data Economy »

6:00 p.m. – 6:30 p.m.: Closing Keynote

Jean-Gabriel Ganascia, Professor of Computer Science, Sorbonne University, President of the Ethical Committee of CNRS, on « Fairness, Justice and Data »

Conférence « Legal Challenges of the Data Economy »

Vendredi 22 Mars 2019 – de 08h30 à 18h30.

Collège des Bernardins, 20 rue de Poissy, 75005, Paris.