Bio :
Denis Fougère is first-class Research Director at the CNRS (CRIS). He was Co-Director of the LIEPP "Educational Policies" Research Group until December 2018. Specialised in microeconomics and microeconometrics, Denis Fougére is particularly interested in labor economics and education, but also in methods of evaluation. Currently, he works on the determinants of academic outcomes in primary and secondary education, on the evaluation of training systems and pension reforms, on the effects of minimum wage and international trade on wage bargaining and employment, and on the effects of public support for business creation. Denis Fougére is also a scientific adviser to the Ministry of Education, DEPP, a consultant to the Bank of France, a Research Fellow at the CEPR in London, a Research Fellow at the IZA in Bonn and a member of the scientific council CEPREMAP. He is also editor of the IZA Journal of Migration, associate editor of the IZA World of Labor and a member of the editorial board for the Journal of Population Economics and of Economics and Forecasting. He taught for many years at the Ecole Polytechnique and at ENSAE, and today teaches at Sciences Po. He earned a bronze medal from the CNRS in 1994. In 2010, the European Economic Association awarded him the Hicks-Tinbergen medal. His research has been published in Econometrica, Review of Economic Studies, Review of Economics and Statistics, Journal of the European Economic Association, Journal of Public Economics, European Economic Review, Journal of Applied Econometrics, Journal of Business and Economic Statistics, Journal of Money, Credit and Banking, Econometrics Journal, et Journal of Population Economics.
|
LIEPP Publication(s) :
Articles and Contributions to Collective Works
-
Ghazala AZMAT, Denis FOUGERE, Alexis LERMITE et Clémence LOBUT L’impact du numérique sur les apprentissages des élèves : évaluation d’une politique d’équipement à grande échelle. Ensemble des résultats au cycle 4. Document de travail n° 2022.E04, Série Études, DEPP (Direction de l'évaluation, de la prospective et de la performance, Ministère de l'éducation nationale, de la jeunesse et des sports), 88 pages, Septembre 2022
-
Denis FOUGERE, Philippe COULANGEON Bringing underprivileged middle-school students to the opera: cultural mobility or cultural compliance? British Journal of Sociology of Education , vol. 43, n° 7, p. 1052-1075. Paper available on Taylor & Francis Online, 2021
-
Ghazala AZMAT, Denis FOUGERE, Clémence LOBUT Évaluation multidimensionnelle de l’impact de l’utilisation d’équipements numériques mobiles sur les apprentissages des élèves - Premiers résultats du Plan numérique de 2015 Document de travail, 2021-E01, Série Etudes, 62 pages, DEPP, janvier 2021
-
Ghazala AZMAT, Denis FOUGERE, Alexis LERMITE, Clémence LOBUT, Alexandre TOUW Évaluation multidimensionnelle de l’impact d’équipements numériques mobiles sur les apprentissages des élèves : premiers résultats des effets du Plan numérique de 2015 Note d'information n° 21.05, 4 pages, DEPP, janvier 2021
-
Carlo BARONE, Denis FOUGERE, Clément PIN, Social Origins, Shared Book Reading, and Language Skills in Early Childhood: Evidence from an Information Experiment European Sociological Review vol. 37, n° 1, p. 18-31, February 2021
-
Denis FOUGERE, Pierre GOUEDARD, The effects of financial incentives and disincentives on teachers' retirement decisions: Evidence from the 2003 French pension reform CEPR Discussion Papers Series n° 16673, 45 p., octobre 2021
-
Denis FOUGERE, Nicolas JACQUEMET Policy Evaluation Using Causal Inference Methods Nigar Hashimzade and Michael A. Thornton (eds.), Handbook of Research Methods and Applications in Empirical Microeconomics Cheltenham: Edward Elgar Publishing, p. 294-324, novembre 2021
-
Denis FOUGERE, Nicolas JACQUEMET Policy Evaluation Using Causal Inference Methods IZA Discussion Papers Series n° 1292, janvier 2020
-
Denis FOUGERE, Carlo BARONE, Karine MARTEL Reading Aloud to Children, Social Inequalities, and Vocabulary Development: Evidence from a Randomized Controlled Trial IZA Discussion Papers Series n°13458, juillet 2020
-
Denis FOUGERE, Hippolyte D'ALBIS, Pierre GOUËDARD Slow Down Before You Stop: The Effect of the 2010 French Pension Reform on Older Teachers' Sick Leaves CEPR Discussion Papers Series n° 15142 , août 2020
-
Carlo BARONE, Denis FOUGERE, Clément PIN, Social Origins, Shared Book Reading, and Language Skills in Early Childhood: Evidence from an Information Experiment European Sociological Review octobre 2020
-
Carlo BARONE, Denis FOUGERE, Clément PIN, Social origins, shared book reading and language skills in early childhood LIEPP Working Paper n°93, octobre 2019
-
Denis FOUGERE, Nicolas JACQUEMET Causal Inference and Impact Evaluation Economie et statistiques n° 510-511-512, p. 181–200, décembre 2019
-
Olivier MONSO, Denis FOUGERE, Pauline GIVORD, Claudine PIRUS Les camarades influencent-ils la réussite et le parcours des élèves? Une revue de littérature sur les effets de pairs dans l'enseignement primaire et secondaire LIEPP Working Paper n°86, avril 2019
-
Carlo BARONE, Denis FOUGERE, Clément PIN, La lecture partagée: un levier pour réduire les inégalités scolaires? LIEPP Policy Brief n°44, septembre 2019
-
Olivier MONSO, Denis FOUGERE, Pauline GIVORD, Claudine PIRUS Les camarades influencent-ils la réussite et le parcours des élèves? Les effets de pairs dans l'enseignement primaire et secondaire Education & Formations n°100, décembre 2019
-
Denis FOUGERE, Olivier MONSO, Maxime TÔ, Audrey Rain Qui choisit l'école privée, et pour quels résultats scolaires ? Education & Formations n°95, décembre 2017
-
Denis FOUGERE, Olivier MONSO, Noémie KIEFER, Claudine PIRUS La concentration des enfants étrangers dans les classes de collèges Education & Formations n°95, décembre 2017
-
Denis FOUGERE, "Le plus tôt c'est le mieux? Les effets des dispositifs d'accueil et d'éveil des jeunes enfants sur leur comportement cognitif et non cognitif" , Informations sociales, n°192, 2016
-
Denis FOUGERE, Maxime TÔ, (with Olivier Filatriau), Will Sooner Be Better? The Impact of Early Preschool Enrollment on Cognitive and Noncognitive Achievement of Children CEPR Discussion Papers, 9480, London, 2013
-
Denis FOUGERE, (with Magali Beffy and Arnaud Maurel), The effect of college employment on graduation: evidence from France CEPR Discussion Papers, 9565, London, 2013
-
Denis FOUGERE, (with Magali Beffy and Arnaud Maurel), Choosing the Field of Study in Post-Secondary Education: Do Expected Earnings Matter? The Review of Economics and Statistics, vol. 94, pp. 334–347, 2012
-
Denis FOUGERE, Les méthodes d'expérimentation en question Education et Formations, n° 81, pp. 41-47, 2012
-
Denis FOUGERE, (avec Manuella Baraton et Magali Beffy), Une évaluation de la réforme de 2003 sur les départs en retraite : le cas des enseignants du second degré public Economie et Statistique, n° 441-442, pp. 55-78, 2011
-
Denis FOUGERE, (avec Magali Beffy et Arnaud Maurel), L'impact du travail salarié des étudiants sur la réussite et la poursuite des études universitaires Economie et Statistique, n° 422, pp. 31-50, 2009
-
Denis FOUGERE, (with Laurent Davezies and Xavier d'Haultfoeuille), Identification of Peer Effects Using Group Size Variation The Econometrics Journal, vol. 12, pp. 397-413, 2009
|