
LLes Cahiers Russie sont publiés à Sciences Po par le Centre d’Etudes et de Recherches Internationales,
sous la direction de Marie Mendras. Cette collection propose des analyses originales sur la Russie dans
des domaines variés : politique intérieure, économie, questions démographiques et sociales,
culture et identité, politique étrangère. Elle accueille également des études sur des républiques
ex-soviétiques dans une approche comparative et régionale.

The Russia Papers are published by the Center for International Studies and Research (CERI) at
Sciences Po University in Paris. The Editor is Marie Mendras. The series offers original analysis on
Russia in the fields of internal politics, economic affairs, demographic and social issues, culture and
identity, and foreign policy. In a comparative and regional perspective, The Russia Papers are open
to studies on other former Soviet republics.

ISSN en cours d’attribution
dépôt légal autorisé

THE RUSSIA PAPERSMARIE MENDRASLES CAHIERS RUSSIE

20
06

75722 COUV BIELORUSSIE.qxd  15/12/2006  15:34  Page 1

Vladimir Putin
and the Russian Television «Family»

Floriana Fossato



 
     LES CAHIERS RUSSIE         MARIE MENDRAS       THE RUSSIA PAPERS 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Vladimir Putin and the Russian Television “Family” 
 

Floriana Fossato 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

N. 1 
 

2006 
 
 



 2 

Les Cahiers Russie  -  The Russia Papers  -   2006 
 
 
 
Floriana Fossato, Vladimir Putin and The Russian Television “Family”.  
N. 1, 2006 
 
Jean-Charles Lallemand, Biélorussie 2006. Manipulation électorale dans  
une dictature post-soviétique. 
N. 2, 2006 
 
Alexandre Verkhovski, Religion et « idée nationale » dans la Russie de Poutine. 
N. 3, 2006 

 
 

Floriana Fossato is one of the leading specialists on the Russian media. She 
has extensive experience as a journalist and media critic in Moscow, 
Prague and Oxford. She is doing research at University College London 
and is a regular contributor to Oxford Analytica. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Les Cahiers Russie sont publiés par 
l’Observatoire de la Russie au CERI avec 
le concours du Centre d’Analyse et de 
Prévision du Ministère des Affaires 
Etrangères à Paris. Le contenu de chaque 
Cahier n’engage que son auteur. 

The Russia Papers are published by the 
Observatoire de la Russie  at CERI with the 
support of the Policy Planning 
Department, Ministry of Foreign Affairs 
in Paris. The content of each paper is the 
sole responsibility of its author. 

 
 



 3 

On 27 November 2006 in the Moscow Kremlin Russian President Vladimir Putin 
celebrated the 75th anniversary of Russian television with eight hundred journalists 
and top television managers. A very important occasion indeed. The Russian 
president sent messages of congratulations to a huge amount of organizations, but 
welcomed in person to the Kremlin only selected representatives of the most 
important ones, these days mainly the various branches of military and security 
organs.  Television would seem an anomaly here, but it is not, since Russian officials 
and political advisers like to conceptualize television – so often used as a tool of 
manipulation- as  “the Kremlin’s nuclear weapon.” 

The short speech delivered by Putin is telling.  “Today in this room are 
assembled representatives of different channels and of different professions linked 
with television.  It is one family. And, as in every family, everything happens: you 
compete, quite fiercely lately. But the bond that joins all of you is your vocation and 
the dedication to your beloved profession, your belonging to the big “television 
family” and, of course, the appreciation of the special role and of the significance 
that your profession has in society.”1 

The president, who obviously assumed the role of “father” of the Russian 
television family during the meeting, went on to underline the “vast possibilities” of 
television, in terms of influence on people’s lifestyle and understanding of the 
world. He particularly emphasized that these possibilities “entail a huge sense of 
responsibility” among television professionals. Putin identified the most important 
characteristics of Russian television: “technical innovation, creativity, respectful 
approach to viewers. Humanity, artistic taste, true Russian educational traditions –
all this has become the calling card of our television in the world.”2 

 
 

SEEKING UNIFORMITY 
 

Television emerged as a key culture medium in the 1970s and 1980s in the Soviet 
Union and, in the 1990s, became the close everyday companion to nine out of ten 
Russians, the main source of information about their country and the world. 
According to sociologist Daniil Dondurei, "during the last ten years a great virtual 
revolution has taken place. As a result of it, the empiric reality in which we move, 
act, exist, has merged with the television reality we see on our screens in its edited, 
constructed form. At the psychological level they have become interchangeable and 
to a large extent television reality dictates our reactions."3 

It is important to research the role and functioning of the television medium and 
of the television market in Russia as a whole, in order to understand how power is 
                                                 
1 http://www.kremlin.ru/appears/2006/11/27/2108_type63376type82634_114565.shtml 
2 Ibid.  
3 Daniil Dondurei,  "Tsensura realnosti,"  Isskustvo Kino , May 2004 



 4 

organized in a situation where the television screen has gradually become the only 
meaningful vehicle of socialization between rulers and ruled. This situation is the 
outcome of President Putin’s determined weakening of all political institutions 
besides the presidency during his two terms in office.  

An increasing number of observers have noticed how federal Russian television, 
particularly after Putin was reelected in 2004, is reminiscent of Soviet television of 
the 1970s, huge technological changes notwithstanding. The style and content of 
newscasts over the last few years has strikingly become uniform, and news anchors, 
who in many cases during the 1990s played the role of television gurus, have been 
replaced by bureaucrats delivering official state messages with various degrees of 
professionalism. This development undeniably illustrates how, in the 1990s, the 
inability of journalists and media managers to create strong self-regulating 
professional bodies - supporting ethical values such as integrity, independence and 
professionalism - reinforced a reactionary situation that allowed the state to re-
assume control at the federal level after the year 2000, with the tacit agreement of 
most Russians. 

Addressing post-Soviet developments of Russian television, Putin and his 
speechwriters in November 2006 decided to limit praise for the role of television 
broadcasters strictly to the early 1990s: “The words of television journalists and their 
civil position played a huge role in the success of democratic transformations at the 
beginning of the 1990s. At that time every daring television program, every 
reportage, every bold piece of televised social and political journalism increased the 
extent of freedom, pulled down social barriers and dogmas.”4  How strikingly 
different from Putin’s notorious characterization of the breakdown of the USSR in 
1991 as “the biggest geopolitical catastrophe of last century.” Developments in 
Russian policies under President Putin leave little doubt about which of the two 
comments is closer to the president’s genuine assessment of the beginning of the 
1990s. It is evident that the main goal of the meeting was to celebrate the television 
family and the common “values”. The mention of democratic transformation was a 
misleading display of politically correct talk. 

Vladimir Putin’s November 2006 speech, in this sense, was a clear example of 
what Moscow Carnegie Center’s political scientist Lilia Shevtsova recently 
described: “Russia is perhaps the world’s chief example of imitation multiparty 
democracy today, but it is not alone: Venezuela, Egypt and Iran are also imitation 
democracies, as was Ukraine before the Orange Revolution. Imitation democracy is 
now one among the major competitors, possibly the key competitor, of liberal 
democracy. Imitation democracies are in a transition to nowhere; their leaders know 
precisely where they are and what they are doing. In the Russian case we are 
dealing not with the “collapse” of democracy, as many think, but with the deliberate 

                                                 
4 http://www.kremlin.ru/appears/2006/11/27/2108_type63376type82634_114565.shtml 



 5 

use of democratic institutions as Potemkin villages in order to conceal traditional 
power arrangements.”5 

Moving swiftly from 1991 to the present, Putin said that  “today, too, the 
development of society and the state cannot be imagined without independent 
media and without the possibility to hear different points of view, without 
television.”6   It is very appropriate that Putin mentioned here independent media 
and not independent television, because the latter is almost non-existent at the 
federal level in Russia. Meanwhile, media in general, particularly glossy magazines 
and internet publications, as well as some regional outlets, sporadically maintain a 
certain level of editorial independence. 
 
 
THE LEADER AND HIS WORDS 
 
Putin limited his comment on the role of television in today’s Russia but was lavish 
in conferring awards “for the contribution to the development of national 
television.” More than a hundred television professionals were awarded, in an 
unprecedented en masse event that mixed together the names and the very different 
contributions of those who worked for decades without much publicity -- like 
Anatoly Lysenko, the creator of a Russian (as opposed to Soviet) television channel 
and Irena Lesnevskaya (the founder of REN TV) – with last-minute entertainment 
stars like humorist Maxim Galkin and Kremlin propagandists like Mikhail Leontyev 
and the author of the “British stone spy story” of 2006, Arkady Mamontov. 

With this ceremony it seems that the effect the Kremlin was clearly striving to 
reach was achieved: almost everything and almost everyone in Russian television 
history coming together in the eclectic television elite family presided by Puti. The 
fatherly figure of the President benevolently spent time with the television family, 
duly paying lip service to notions such as independent media and democratic 
transformations. 

Vladimir Putin, virtually an unknown figure to the general Russian public until 
1999, was elected President a year later with more than significant support of 
positive television coverage. Putin acquired the aura of the strong leader of the new 
Russia at the end of his first term in office, counting on overwhelming news 
coverage, as well as on the mythologization effort of state channels. A January 2004 
broadcast on the First Channel of Russian television (reaching 98 percent of the 
country’s population) is particularly telling in this respect.  

It is Orthodox Christmas, the television cadre is that of a fairy tale: a small lovely 
church in the Russian winter countryside, covered with snow that is perfectly white, 

                                                 
5 Lilia Shevtsova, ”Imitation Russia,” The American Interest, November-December 2006. Marie Mendras, 
ed., “La Russie de Poutine”, Pouvoirs (Paris, Le Seuil,), 2005, 152 p. 
6 http://www.kremlin.ru/appears/2006/11/27/2108_type63376type82634_114565.shtml 



 6 

untouched. Artistically placed lights from the back, the side and from the top of tall 
trees near the church give the scene the perfect postcard touch. The scene is 
peaceful, no human trace disturbs it.  Then, suddenly, a lonely figure with the 
shoulder movement peculiar to Vladimir Putin walks toward the church. The 
camera moves slowly, with this lone believer advancing in the snow eager to meet 
little newborn Jesus. A solemn Orthodox priest with a wonderful beard meets the 
President. As they walk together the last few meters toward the entrance one can 
almost feel the warmth inside, smell the aromatic candles, admire the serenity of the 
icons. Suddenly a small heretofore invisible crowd backstage joyfully welcomes the 
President. The light turns on the happy faces in the crowd. Putin turns, smiles, 
waves and disappears inside the church, symbolically leading his fellow believers.  

This broadcast was in January 2004. Two months later Putin, who had rejected 
televised debates with his opponents throughout the presidential campaign, was 
overwhelmingly re-elected president of Russia. This particular broadcast was key to 
a certain “sacralization” of the figure of the president. The emotional power of this 
short reportage was incomparably more poignant than other broadcasts centered on 
religious events, like for instance the solemn Orthodox Easter celebrations at Christ 
the Savior Cathedral in Moscow, where Putin is regularly shown taking part in the 
ritualization and legitimization of power together with all major Russian 
government figures and obviously the Russian Orthodox Patriarch.  

The ability of federal channels to take advantage of national and religious events 
and center them on President Putin, who plays a key role in shaping the new 
mythologies of the strong state, is obviously reflected in daily newscasts of the last 
years.  Memo-98, a Slovak media monitoring organization, together with the 
Russian Centre for Journalism in Extreme Situations, conducted monitoring of 
Russian television programs in March 2006. Using qualitative and quantitative 
methods of analysis they measured who was shown on five federal television 
channels (state-controlled First Channel, Rossiya and TV Center, gas giant Gazprom 
controlled NTV and private, but loyal Ren TV), how often and how long during the 
evening prime-time.  

The study concluded that the coverage of President Putin was exclusively 
positive, or at best neutral in tone and that state-controlled broadcasters devoted a 
staggering cumulative 85 percent of their prime-time coverage to the activities of the 
President, the government and the Kremlin-loyal United Russia party. Meanwhile 
parties and individuals seen as inconsistent with presidential and government 
policies reached a cumulative 2 percent of mostly negative coverage over the 31-day 
period. 7  

Channel One allocated 91 percent of airtime in newscasts to reports on the 
authorities, of which 71 percent were positive and 28 percent neutral in tone. The 
second channel, Rossiya, allocated 88 percent of airtime to the coverage of the 

                                                 
7 See www.memo98.sk/data/_media/Russia_first_report_eng.pdf . 



 7 

authorities – Putin 19 percent, government 53 percent, United Russia 14 percent, 
Kremlin administration 2 percent, similarly positive or neutral. The opposition 
received as little as 0.6 percent of coverage, mostly negative in tone. TV Center 
allocated 90 percent of airtime to coverage of the President, the government and 
United Russia. Unlike the first two channels, TV Center showed some 8 percent (out 
of 90 percent) of mildly negative coverage. NTV devoted 88 percent of its mostly 
positive or neutral news coverage to the authorities. Ren TV, privately owned by 
Russian business concerns loyal to the Kremlin with minority German participation, 
devoted less news coverage than the others --64 percent-- to the President, the 
government and United Russia while the opposition, including the communist 
party, was allocated 19 percent of coverage. Qualitative analysis showed that this 
broadcaster was also far more balanced in his tone than the others.8 

Putin’s televised projection has become immensely strong. The President, 
regularly on prime-time for two or three hours live, in the absence of other live 
television broadcasts, becomes the only reality that Russian citizens are invited to 
recognize. This exercise goes beyond federal state controlled channels. It has rapidly 
become endemic to regional broadcasters, usually more distant from the Kremlin. 
Until several years ago regional channels participating in television contests were 
keen to show local “heroes” who could, to an extent, serve as inspiration for civic 
action. Well-meaning nurses and doctors struggling to help patients in the absence 
of functioning medical facilities, or teachers engaging their students in civic local 
activities were often at the centre of regional broadcasts. More recently, Russian 
colleagues who closely monitor regional television have found that this positive 
trend has slowed down dramatically, possibly also because it highlighted the 
deficiencies of regional economies at a moment when the glorification of Russia’s 
new economic might has become mainstream. As a result only one hero is left and 
routinely chosen by broadcasters: Vladimir Putin. 

In such a situation, every word pronounced by the President has a huge 
resonance. On several occasions Putin’s words have stirred up hysteric reactions in 
the media, as well as among bureaucrats, with dangerous consequences. We have 
witnessed this after Ukraine’s Orange revolution and more recently during the crisis 
between Russia and Georgia. On 4 October 2006, for example, Putin told leaders of 
State Duma factions that the government should control the flow of immigrants into 
the country and defend Russian citizens' interests in the labor market. He said that 
“Russian citizens should not feel infringed upon in the labor market and other 
areas."  The chain-reaction started immediately. Federal Migration Service Deputy 
Director Mikhail Tyurkin told NTV television that Russia was toughening its visa 
regime for Georgian citizens. The Migration Service announced that it would also 
try to persuade Belarus to enact visa formalities for Georgia.   

                                                 
8 Ibid. 



 8 

The same day State Duma Speaker Boris Gryzlov, speaking after the meeting of 
the Duma's faction leaders with Putin, said that it was "unacceptable that a huge 
majority of the people who come to Russia to find work from the CIS countries, 
including Georgia, do not register as workers."  Gryzlov said migration issues 
should be regulated more carefully, to make sure that local workers in Russia's 
regions, as well as legal immigrants, have priority, including in trading at local 
vegetable and fruit markets. Meanwhile, on 4 October, the Duma passed by a vote 
of 418-1 a resolution declaring that restrictive measures taken by Russia against 
Georgian citizens and Georgian imports were justified and that, if Georgia would 
“do anything to jeopardize regional stability, other, more severe measures would be 
acceptable," according to Russian news agencies. 

The next day Putin reiterated his demand that the government regulate the flow 
of migrants and the labor market. At a cabinet meeting, he ordered Prime Minister 
Mikhail Fradkov to take steps mirroring those proposed earlier by the Federal 
Migration Service. The President's proposals included setting quotas for migrants 
that would depend, in part, on their country of origin. Putin set a 15 November 
deadline for the government to take action. He appeared to target Georgians in 
particular, saying groups with mafia ties and an "ethnic hue" should be barred from 
outdoor markets. The president said that these groups "are the bosses at markets. 
That rightly evokes resentment among citizens." The Moscow Times daily noted that 
Putin's remark about questionable groups with an "ethnic hue" -- reported by 
Interfax news agency-- was replaced by "semi-criminal groups" -- without any 
specified ethnicity -- in the version of the speech posted later on the Kremlin 
website.  

All these statements were disseminated and positively commented upon at great 
length by all federal television channels. At the peak of the anti-Georgian campaign 
Radio Ekho Moskvy and the daily Kommersant reported that Moscow police intended 
to trace illegal immigrants from Georgia with the help of lists of children studying 
in the capital. The reports said several schools in Moscow had received requests 
from security authorities to inform on the presence of students of Georgian origin.  

One can only agree with Galina Kozhevnikova, deputy head of the Sova Center, 
which monitors hate crimes, who in a concerned comment said that "the state is 
legitimizing xenophobia and discrimination." In this respect, Putin’s words and 
attitude were absolutely key for the hate campaign and to an extent it was shocking 
to read that Putin, in his speech to television professionals on 27 November, dared 
say that the vast possibilities of television should “entail a huge sense of 
responsibility.”  
 
 



 9 

 
 
 
AN IDEOLOGY–BUILDING EXERCISE 
 
Direct control is not the paramount goal of the current authorities. Although 
reminiscent of the so-called “stagnation” period of the Brezhnev era, today’s rules 
create different conventions. Loyalty to the President, the pragmatic ability to 
engage in self-censorship, and the shared wish to re-establish the might of Russia 
and Russian national television production vis-à-vis the perceived “American 
colonization” of broadcasts are essential pre-conditions. Having demonstrated their 
willingness to accept and play by these rules, federal media managers are routinely 
invited to cooperate with the Kremlin on television policy and to participate in the 
televised creation of the new ideology of Putin’s Russia. This is the main goal of the 
Kremlin’s current engagement with television in recent years and the November 
Kremlin event only marked one of the most visible manifestations of this policy. 

The new ideology being built with the help of the television medium does not 
seem to be aiming at supporting a closed society and certainly does not intend to 
reject market principles in the media, as in Soviet times. In fact the economic 
element plays an important role in the involvement of pragmatic media operators, 
who are welcome to introduce new lucrative formats as long as they share patriotic 
goals aimed at boasting national identity and react to what is perceived by the 
authorities as the threat of globalization.   

As Tehri Rantanen explains, “in post-communist Russia imported media contents 
did not eventually provide people with what they needed. The disparity between 
reality and pictures in the media became almost too poignant and unbearable. 
Globalization is not necessarily a promise of something better for the future, but a 
threat to the new life that people are trying to build. A saturation point was reached 
and there was growing criticism against globalization and a partial return to 
national values. In this situation, national media play an important role.”9  Rantanen 
is right to say that “national media systems indigenize contents” and “provide a 
framework that is based on the ‘imagined community’ of a nation state”10 This is the 
background of the definition of “virtual politics on federal television.”  

From this starting point, the only meaningful Russian political player of the last 
years – the Kremlin—encourages television to inform the public of the new social 
norms, underlining the necessity to use, besides sanitized news, the whole range of 

                                                 
9 Tehri Rantanen, The Global and the National –Media and Communications in Post-Communist Russia, 
Rowman and Littlefield Publishers, 2002, pp. 132-133. 
10 Ibid. On the role of mass-media in the creation of  rituals that sustain the existence of  imagined 
communities, see Benedict Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of 
Nationalism , Verso Publishers, 1983 



 10 

other formats available to the television medium, from analytical programs 
commenting the news, to entertainment in its various forms, to sport.  The goal is to 
help viewers understand the new rules of societal behavior and acquire a sense of 
unity and pride after the 1990s, usually presented, despite Putin’s words in the 
November speech to broadcasters, as the chaotic period resulting from “the greatest 
geopolitical catastrophe of the last century:”11 the breakdown of the USSR. 

In this respect, Michael Billing’s statement comfortably fits the television exercise 
we have watched developing on Russian television screens particularly since the 
year 2000: “the nation is to be imagined as a unique entity in terms of time and 
space. It is imagined as a community stretching through time, with its own past and 
future destiny: it is imagined across space, embracing the inhabitants of a particular 
territory”12  

The Kremlin, feeling stronger after the turmoil of the 1990s, is seeking to lend a 
sense of legitimacy to its political, social and economic course, sustaining an image 
of stability that supports a new sense of national identity and creates an emotional 
link of continuity with the past, with Russia’s imperial past as well as with the 
Soviet era, particularly with the 1970s. This is the period that Russian citizens in 
various opinion polls of the last years have described as the most stable and 
“democratic” in 20th century Russian history.   To achieve this goal media managers 
of federal channels are engaged in an exercise aimed at reproducing firmly shared 
past national mythologies through a range of broadcasts in which emotional tones, 
particularly those leaning toward nationalist rhetoric, clearly outweigh the 
importance of information accuracy. 

Svetlana Boym notes that nationalism in countries formerly dominated by the 
Soviet Union quite naturally takes the place of communist ideology, as its messages 
rely on familiar figures and themes. “The seduction of nationalism is the seduction 
of homecoming and total acceptance: one does not even have to join the party, one 
simply belongs. Nationalist ideology (…) offers a comforting collective biography 
instead of a flawed individual story full of estrangements and disappointments ; it 
promises to recover the blessed childhood of a nation, without the alienation and 
loss experienced in adult years.”13  

Boym’s cultural annotations symptomatically coincide with psychological 
research emphasizing the importance of impressions gained in childhood and 
during early youth for the formation of identity and the storage of the most 
meaningful memories. This probably helps explain to scholars in media and social 
studies the widespread positive response (that some find disconcerting) of young 
                                                 
11 Vladimir Putin, Annual Address to the Federal Assembly of the Russian Federation, 
http://www.kremlin.ru/eng/speeches/2005/04/25/2031_type70029type82912_87086.shtml  
12 Michael Billing, “Banal Nationalism” 1995, quoted in Tehri Rantanen, The Global and the National, op. 
cit., 2002, p. 8. 
13 Svetlana Boym, “Common Places: Mythologies of Everyday Life in Russia, 1995”, quoted in Theri 
Rantanen, The Global and the National, op. cit. 2002, p. 287. 



 11 

Russian audiences to Soviet-time messages revisited and reinterpreted in today’s 
broadcasts.  

One feeling is common to the older generation of viewers and those who were 
children or teenagers in the 1970s, even if most of them clearly do not remember the 
content of most newscasts of the time. The feeling is one of stability and 
togetherness, of “being one family,” as recorded by opinion polls. It is extremely 
symptomatic in this respect that Putin, in his November speech, twice mentioned 
the “television family.” As sociologist Boris Dubin explains, even when details of 
films and serials about the past show clear discrepancies with reality the presence of 
emotionally powerful figures as protagonists gains center-plan and ultimately 
supports the creation of constructed memories. 14 Rewriting reality, in this respect, 
sustains continuity. 

The pragmatic involvement, and to a certain extent competition, of virtually all 
the most talented media managers of federal channels, the most vivid and patriotic 
interpretation of the past and current reality has succeeded in pleasing one main 
viewer, the Kremlin, and appealing to the feelings of the general public. 
 
 
CULTURAL MYTHS AND THE CONSTRUCTION OF A VIRTUAL REALITY ON TELEVISION 
 
Conventional wisdom among the Russian political and media elites has it that the 
mythicisation of public figures (be it politicians, as in the case of Vladimir Putin, or 
spies protecting the Motherland, as in the case of celebrated secret agent Shtirlits) 
can be constructed essentially through the tool of television. 

Not everybody, however, shares this view. Making the link with the Soviet 
period, one of the most experienced scholars of Soviet and Russian media studies, 
Ellen Mickiewicz, speaks of the “Soviet belief in the extraordinary power television 
exercise over its viewers.”15 She calls this vision of television influence “pervasive” 
and “exaggerated,” as it “undervalues” the ability of Soviet and then Russian 
audiences to read between the lines and maintain their own point of view, despite 
evident manipulation through television. Mickiewicz’s reading, based on results of 
focus-group research, is obviously correct to an extent. Russian people, including 
the young generation that was only marginally subject to Soviet-era propaganda, 
are indeed extremely capable of detecting manipulation and lies in the mass media. 

However, I would like to point out observations of Russian sociologists, in the 
first place of pioneer researcher Yuri Levada, on a subject that is directly linked to 
participation and response to focus groups. Basing his work on decades of opinion 

                                                 
14 Boris Dubin, “Postoronnie: massa i massmedia v segodnyashnei Rossii,” (The aliens: masses and 
mass media in today’s Russia), Otechestvennye Zapiski, N. 6, 2005. 
15 Ellen Mickiewicz “The Election News Story on Russian television: A World Apart from Viewers”, 
Slavic Review, 65, Spring 2006. 



 12 

poll results, he draws attention to the ambivalence of attitudes -“doublethink,” as he 
puts it-16 that most Russians show toward their past and present, including political 
developments since the Stalinist era.  

Levada explains this ambivalence of attitudes, or self-deception, with the self-
preservation instinct of the Soviet period. “The Soviet era,” Levada says, “ushered 
in a new system of norms and values, universal in significance and absolute in its 
sources, which was intended either to substitute for all existing systems, or 
subordinate them to itself. In fact, it merely changed around some of the signs and 
terms in a few normative fields and overlaid them with yet another formula. The 
formula “what is right is useful (in the rhetoric, useful ‘to the working people’, ‘the 
cause of Communism’ and so on; in reality ‘what suits the plans and orders from 
the high’) led directly to a utilitarian normative system.”17 As demands placed upon 
them “were mostly impossible to fulfill”, people, for their psychological and 
physical sake, had to show various ways to formally adapt to the system, at the 
same time persistently seeking loopholes and creating informal networks of activity, 
that would allow them to get around the impossible demands.   

Most importantly, unlike other scholars, who put the main emphasis on the all-
powerful and vigilant state system of control of the population, Levada underlines 
that the system would not have been so successful had it relied only on mass 
coercion or mass deception. “It has now become clear just how naïve were the ideas 
circulating in the 1960s and even as late as the 1980s about the trickery of the public 
by the all-knowing and utterly cynical party-political authorities… The cunning 
man not only tolerates deception, but is willing to be deceived, and, what is more, 
constantly requires self-deception for the sake of his own self-preservation 
(including psychological) and for the sake of overcoming his own split personality 
and justifying his own cunning.”18   

The pervasive influence of television is probably not too exaggerated, as 
Mickiewicz sustains, because it allows for the ambivalence of attitudes mentioned 
by Levada to function. On the one hand, viewers feel they are participating in 
events they see on the screen, on the other hand they do not feel responsible for 
them. Discussing the rise and fall in popularity of different political figures in the 
1990s, Levada underlines the influence of the mass media over the Russian public. 
The picture of reality proposed by Russian federal television channels in the 1990s, 
and in a more and more pervasive way since the coming to power of Vladimir 
Putin, has clearly had far more  impact than information about political platforms 
and politicians’ activities.  In this sense, Levada’s assessment that “what is not 
                                                 
16 Yuri Levada, Ot mnenie k ponimaniu. Sotsiologicheskie ocherki. 1993-2000 (From opinion to 
understanding. Sociological Studies), Moskovskaya shkola politicheskikh issledovanii, Moscou, 2000. 
See also http://www.levada.ru/levadaocherki.html. 
17 Yuri Levada, “Homo Praevaricatus: Russian Doublethink” in Contemporary Russian Politics, edited by 
Archie Brown, 2001, pp. 313-314 
18 Ibid. p. 314 



 13 

shown on the screen is effectively not shown to society” adds to the opinion of those 
sociologists, politicians and media experts who underline the power of television 
and the need to study the interaction between politics, media and the public in 
Russia. 

According to Svetlana Boym, “mythologies are cultural common places, 
recurrent narratives that are perceived as natural in a given culture, but in fact were 
naturalized, and their historical, political or literary origins are forgotten or 
disguised. In Russia and the Soviet Union, where there is a long tradition of extreme 
political, administrative and cultural centralization, these mythologies played a 
particularly important role. Myths are discernible in a variety of literary and 
historical texts, as well as in everyday practices.”19 

The loyalty-enforcing effect of myths increases when their emotional message is 
supported by repetition. For this reason it is important to acknowledge that virtual 
reality is constructed by Russian federal state-controlled channels through a web of 
different programs, drawing on a discourse aimed at re-writing the past. This 
discourse is replicated in newscasts, documentaries, analytical programs and mini-
series. I believe that limiting the analysis to only one format would not show the full 
extent of the puzzle-effect that amplifies viewers’ exposures to key messages. 

 
 

THE GREAT PATRIOTIC WAR, A CRUCIAL  THEME IN THE “NATIONAL IDEA” 
 

One successful example is the full year of media events that preceded the 60th 
anniversary of the victory in the Great Patriotic War (WWII) celebrated in May 2005. 
Multi-faceted media coverage was unprecedented in its amplitude, including news, 
as well as a vast arrays of documentaries, films, talk-shows and serials celebrating 
patriotism, the Army and the war effort. The Kremlin’s effort to boost a sense of 
national unity built on the common memories of the war effort was evident. One of 
the obvious results of this successful media exercise was recorded in opinion polls. 
An overwhelming 86 percent of respondents to a Levada Center poll in 2005 said 
that the main event in Russian history had been the victory over Nazi Germany in 
the Great Patriotic War.20 Polls carried out by other institutes recorded similar 
figures. The war theme is worth mentioning because it has been revisited so 
frequently in post-Soviet federal broadcasts after 1999. I would single out three 
themes in particular, all reinforcing the concept of patriotism: the war, the binary 
view of a world divided between “us” and “them” (“nashi i chujie”) and the 
Stalinist theme of the Family of the Soviet people. 

These themes are central in the Soviet-Russian culture of the 20th century and in 
the definition of national identity.  Revisiting and maintaining the actuality of the 

                                                 
19 Svetlana Boym, art. cit., p. 4. 
20 See Obshestvennoe Mnenie – Ezhegodnik 2005, Levada Center, Moscou. 



 14 

war theme, television elites have joined political elites in the attempt to boost a 
strong image of the country, based on the most emotional and glorious page of 
Soviet history.  

Elena Prokhorova explains that “Soviet mythology was built around two major 
symbolic axes: the horizontal “us” (the Soviet people) versus “them” (world 
imperialism, the White guard, saboteurs) and the vertical – the hierarchically 
constructed “Great Family,” with Father Stalin as its head, watching over Mother 
Russia and his children people.”21  

This kind of defense mythology forged the belief of a permanent threat to the 
Motherland and was aimed at consolidating patriotic feelings and shaping a 
national identity based on antagonism with those forces and countries that at a 
certain historical period were seen as the “enemy.” After the Great Patriotic War, 
this enemy was embodied by the Germans and, during the Cold War, the enemy 
clearly became the United States and NATO.  

The most popular Russian federal television broadcasts after 2003 have drawn 
heavily on this mythology, based as they are on the principle that imagery affects 
loyalties. Events have been ritualized to sustain stereotypes. The historical past, 
“discredited” in the aftermath of the breakdown of the Soviet Union, is being re-
habilitated and to an extent re-written, in some cases with the help of narratives 
subtly incorporating truths about the cynical attitude of the Stalinist regime toward 
its own people, as in the serials “Shtrafbat” and “Deti Arbata” for instance. The 
main patriotic discourse is reinforced by pre-revolutionary nationalist values 
sustained by the Orthodox Church.    

The main message of “Shtrafbat” is that every Soviet citizen, independently of 
political status and religion, was willing to die for the Motherland and this unity in 
the face of an enemy deprived of soul was the only guarantee of salvation. The most 
emotionally rich scenes of the series, in the last episode, are built around the 
blessing that a strong and tolerant Orthodox priest administers before the final 
battle to all soldiers in the battalion. When a young soldier asks if Jews too can 
receive the blessing the priest answers: “God has got many children of different 
religious beliefs: Jews, Muslims, Christians. We are all united in one thing: we are 
conquering back Russia’s land from the enemy.”  The battle scene that follows 
acquires a sacrificial function, underlined by the solemn religious music played in 
the background. Having participated in the battle, the priest, who is one of the only 
two survivors, has a mystical vision of the Mother of God high in the sky. He then 
wonders on the battlefield closing the eyes of the dead, saying “God, take with you 
the souls of the dead fighters who defended the Russian land.” 

Broadcast by the second channel of Russian television in 2004, “Shtrafbat” 
enjoyed a huge success among the Russian public and, despite some offended 

                                                 
21 Elena Prokhorova, “Fragmented Mythologies: Soviet TV Mini-Series of the 1970” 2003, p. 28, PhD 
dissertation, unpublished. 



 15 

noises from the military brass, became a milestone of the television trend aimed at 
re-visiting the Great Patriotic War, thanks to the subtle techniques employed to 
underline the patriotic myth it carries. 

Such serials serve a more ideological function, helping to remake a sense of 
history, reshape the memory of the past, and boost a sense of national identity. As 
some older viewers noticed, remembering their not-so-distant past, everything in 
the new serials is viewed through an understanding and nostalgic mirror, 
everything on screen looks “nicer.” However, as in the case of “Shtrafbat” the main 
message, the main emotional sensation, comes from the link with the “imagined 
community” that the serials aims at creating.  

Federal broadcasts tend to disseminate a message that is promoting an image of 
stability, where everything is generally fine and under the vigilant control of state 
authorities. In this respect, the lack of comparative analysis and depth that 
television experts have noticed in most newscasts underlines the fact that the 
content of each distinct piece of information is considered unimportant. The 
paternalistic figure of President Putin is THE political reality.22 

In June 2006, the deputy head of the presidential administration, Vladislav 
Surkov, who is directly involved in the creation of a new ideology, told journalists 
that “a nation cannot exist without ideology,” adding that “building the vertical of 
power was and remains a necessity, but a bureaucratic creation cannot last long, if it 
is not substantiated by an ideology that all the nation will share.”23 Television, as 
discussed earlier in this text, is widely recognized in Russia as the medium used by 
the authorities to socialize with the public and in this respect Surkov’s words are a 
clear call for the television elite. Putin’s appearance in front of the “television 
family” assembled in the Kremlin in November 2006 is certainly another step in the 
same direction. 
 

Such premises do not bode well for Russian television. Even more than in 1996, 
television will be at the centre of the 2007-2008 elections. Federal television 
managers and journalists have made quite clear that the only viewers they are 
catering sit in the Kremlin. Viewers across Russia are generally considered as mere 
“rating units”. Putin’s statement in November 2006 that Russian television is well 
known internationally for its “respectful approach to viewers” is debatable to say 
the least. Therefore, it should be clear that, when the President said that the vast 
possibilities of television should “entail a huge sense of responsibility”, journalists 
and managers present were probably quick to interpret the message as a reminder 
that loyalty to Putin personally and engagement with his policies will be absolutely 
paramount in 2007 for all those who are part of the virtual family of Russian 
television. 

                                                 
22 For Putin’s press conferences, please see http://www.kremlin.ru/sdocs/appears.shtml?type=63380  
23 See http://www.newsru.com/russia/28jun2006/surkov.html. 



LLes Cahiers Russie sont publiés à Sciences Po par le Centre d’Etudes et de Recherches Internationales,
sous la direction de Marie Mendras. Cette collection propose des analyses originales sur la Russie dans
des domaines variés : politique intérieure, économie, questions démographiques et sociales,
culture et identité, politique étrangère. Elle accueille également des études sur des républiques
ex-soviétiques dans une approche comparative et régionale.

The Russia Papers are published by the Center for International Studies and Research (CERI) at
Sciences Po University in Paris. The Editor is Marie Mendras. The series offers original analys s on
Russia in the fields of internal politics, economic affairs, demographic and social issues, culture and
identity, and foreign policy. In a comparative and regional perspective, The Russia Papers are open
to studies on other former Soviet republics.

ISSN en cours d’attribution
dépôt légal autorisé

Biélorussie 2006. Manipulation électorale
dans une dictature post-soviétique

Jean-Charles Lallemand

THE RUSSIA PAPERSMARIE MENDRASLES CAHIERS RUSSIE

20
06

75722 COUV BIELORUSSIE.qxd  15/12/2006  15:34  Page 1

e




