Case Studies

Mise à jour du : 
7 July, 2017

What are case studies?

Case-based teaching is an active pedagogy that aims at placing students at the heart of complex situations. It crosses disciplinary approaches with a main challenge: enabling them to understand the various stages and aspects of a case in the public sphere (a reform, the merger of two institutions, the implementation of a project etc.). The class will work together to find practical solutions to the problems raised by the case, and active participation by the students will bring out a variety of perspectives and responses. With this retrospective analysis, students will be able to understand but also to evaluate the process of decision or the process of implementation in various sectors (public administration, digital, culture, energy, social innovation ...).

Therefore, cases put students in the position of actual decision makers and confront them with real situations that they may face in their work.

This module is mandatory for all students in their second year of Master in Public Policy at the School of Public Affairs (4 credits ECTS) in the fall semester (S3). The sessions with the teacher usually take place every two weeks (12h / semester) and students are asked to work on their own between each session.

List of case studies offered in 2017-2018 (only on semester 3)

Download course schedules:
Required courses: Case studies (please select 1 course)
Courses Hours / semester ECTS Instructors Resources
OAFP4380 - Réinventer les services aux citoyens à l’ère du numérique : le cas de la délivrance des permis de conduire 24 4 Anne-Claire LIBERGE , Tiphaine DE POMMEREAU  
KAFP3825 - Réinventer les services aux citoyens à l’ère du numérique : le cas de la délivrance des permis de conduire 24 4 Jérémy FOURNIER, Hugues TOUREL Syllabus
OAFP4390 - Renforcer le dispositif public français de promotion de l’attractivité et d’appui à l’internationalisation de l’économie française – le cas Business France 24 4 Diane DU ROUCHET, Philippine ROUER Syllabus
OAFP4285 - Covering Egg Freezing Cost for female employees and work life balance policies 24 4 Hélène PERIVIER Syllabus
OAFP4530 - Décider en situation d’incertitude scientifique et de dilemme éthique : le cas de l’affaire Vincent Lambert. 24 4 Virginie TOURNAY Syllabus
OAFP4295 - La loi Macron au Parlement 24 4 Olivier ROZENBERG Syllabus
OAFP4370 - Les enjeux du positionnement du musée national Eugène Delacroix au sein de la communauté muséale française et internationale 24 4 Dominique DE FONT REAULX Syllabus
OAFP4375 - Le rôle du numérique dans les politiques publiques d'attractivité des territoires : le cas du territoire de Mortain (Manche) 24 4 Olivier DASSE-HARTAUT Syllabus
OAFP4300 - L'autonomie des Universités 24 4 Laure FAU Syllabus
OAFP4305 - Les agendas 21, des outils de développement durable et de lutte contre le changement climatique 24 4 Robin DEGRON Syllabus
OAFP4315 - Développer un projet d’entrepreneuriat social sur son territoire : le cas du projet Loca 24 4 Céline SANNIE Syllabus
OAFP4325 - La transition énergétique dans la mini Silicon Valley à Issy-les-Moulineaux : l’intelligence énergétique au service du dynamisme d’un territoire urbain 24 4 Henri LANDES Syllabus
OAFP4335 - La fusion des administrations des impôts et du Trésor public en France 24 4 Philippe PARINI Syllabus
OAFP4345 - Experimenting and scaling up social innovation. The case of a research project “Social mediation against violence in school” 24 4 Axelle CHARPENTIER Syllabus
OAFP4350 - Une politique publique pour l’économie numérique : l’initiative « French Tech » 24 4 Alexander BARCLAY Syllabus
OAFP4355 - Le cas des statistiques ethniques : controverses et politiques publiques 24 4 Patrick SIMON Syllabus
OAFP4365 - L’affaire Orelsan : étude de cas des tensions entre la liberté d’expression, la condamnation des provocations à la haine et à la violence, et la lutte contre le sexisme 24 4 Réjane SENAC Syllabus
OAFP4755 - La réforme des bourses étudiantes de 2013 24 4 Emmanuel GIANNESINI, Guillaume HOUZEL Syllabus
OAFP4360 - Modernisation de l’action publique : le cas LOLF et Chorus - bonnes pratiques et retours d’expériences 24 4 Philippe PICHOL-THIEVEND Syllabus
OAFP4785 - The national debate on energy transition and its legislative process 24 4 Mikuyi TSUCHIYA Syllabus
OAFP4790 - David Cameron in the face of Brexit 24 4 Dídac GUTIERREZ-PERIS Syllabus
OAFP4770 - La simplification de la fiche de paie 24 4 Thierry MANDON Syllabus
OAFP4775 - Cas-atelier : construction d'une réforme 24 4 Thierry MANDON Syllabus
OAFP4795 - Le cas « Iliade », une création inédite entre le Théâtre Paris-Villette, la compagnie Trama et le Centre Pénitentiaire de Mea 24 4 Valérie DASSONVILLE Syllabus
OAFP4765 - Innovating Education in Rural Communities: A Study of Escuela Nueva from Local Project to National Policy to International Star 24 4 Juliana ZAPATA Syllabus
OAFP4780 - "Regulating the sharing economy : Uber in Paris" 24 4 Alexander BARCLAY Syllabus
KAFP3805 - Conducting a learning expedition in the heart of the United State’s tech innovation ecosystem 24 4 ARCHER Emma Syllabus
KAFP3810 - La puissance publique face aux ruptures technologique : Mise en situation autour des hauts et des bas de la modernisation d’un ministère 24 4 BOHUON Brice Syllabus
KAFP3815 - Légiférer sur l’État secret : la fabrique de la loi « renseignement » 24 4 VADILLO Floran Syllabus