Globalization and Unrest on Both Sides of Mediterranean

Globalization and Unrest on Both Sides of Mediterranean

Hugues Lagrange
Notes & Documents de l'OSC 2015-02
  • Photo Gwenael Piaser - Protest Tunisia (CC BY-NC-SA 2.0)Photo Gwenael Piaser - Protest Tunisia (CC BY-NC-SA 2.0)

GLOBALIZATION AND UNREST ON  BOTH SIDES OF MEDITERRANEAN
Hugues LAGRANGE

Notes & Documents de l'OSC

n° 2015-02 Mars 2015, 28 p.

Pendant le printemps 2011, d’importantes manifestations ont eu lieu dans plusieurs pays du Moyen Orient et d’Afrique du Nord (MENA). Parallèlement,  des manifestations de masse se sont déroulées au sud de l’Europe – Espagne, Grèce, Portugal –, tandis que les pays du nord et l’est de l’Europe n’ont pas connu de telles manifestations.
Est-ce que l’on trouve des deux côtés de la Méditerranée, les mêmes aspirations ou les mêmes frustrations ? Sans prétendre démêler l’écheveau complexe des motivations qui sous-tendent ces actions, on se propose d’analyser le contexte socio-économique dans lequel elles ont émergé en s’appuyant sur des données fournies par le BIT, les rapports de l’UNESCO (ESCWA), les statistiques de la Banque Mondiale et la base de données sur l’éducation Baro-Lee.
Un contexte favorable à des manifestations de masse résulte, au nord comme au sud de la méditerranée, de la conjonction d’un taux de chômage élevé des jeunes les plus éduqués et de l’affaiblissement de la légitimité des gouvernants.

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In the spring of 2011, large scale public demonstrations took place in several countries across the Middle East and North Africa (MENA). At the same time, civil unrest caused massive demonstrations in European countries such as Spain, Greece, and Portugal. In this same period, northern and eastern European countries did not experience such massive and widespread social protests.
Do both sides of the Mediterranean share the same mindset? Are common challenges and aspirations molding these protests? Without any desire to delineate the complex thread of motivations underlying these demonstrations and protests, we will analyze their socio-economic context using data from ILO reports, UNESCO-ESCWA reports, World Bank statistics and the Barro-Lee database.
We will show that high unemployment rates among young educated people coincided with the weakening of legitimacy of national governments.

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