La Rédac



Animant depuis septembre un cours de stratégie de distribution, module fondamental de la première année du master de marketing et études de SciencesPo, Géraldine FAVRE-LORRAINE et Alexis MILCENT ne sont pas des professeurs. Du moins pas dans le sens traditionnel du terme. Professionnels, cadres…

La Rédac

The Marketing of Star Wars: How To Sell A Galaxy Far Far Away

The Marketing of Star Wars: How To Sell A Galaxy Far Far Away

There is just over a month to go until the highly anticipated release of Star Wars: Episode VII - The Force Awakens, and it’s getting pretty difficult to avoid the combined might of Disney and Lucasfilm’s marketing divisions. Despite this, fans still don’t really know what it’s about and the…

La Rédac

Yang Ming: Your Interests Will Lead You to Your Career

Yang Ming: Your Interests Will Lead You to Your Career

Yang Ming started his career as an Employer Branding Project Manager at AXA's headquarters only a few months ago. Being one of our alumni, he has just walked through what’s waiting ahead of us in less than a year. Ming was once part of the La Rédac team three years ago and that’s where we started…

post des étudiants

SwissLife Challenge: Accepted!

SwissLife Challenge: Accepted!

Notre Master de Communication à l’EDC de Sciences Po à peine entamé, nous sommes rapidement devenues copines. Mêmes centres d’intérêts, mêmes blagues vaseuses, et comme nous le découvrirons plus tard, même goût pour les concours : ça rapproche !

Un soir, au cours de notre LONG mois de vacances…

La Rédac

En tête-à-tête avec Benoît Thieulin, geek autoproclamé et nouveau directeur de l'EDC

En tête-à-tête avec Benoît Thieulin, geek autoproclamé et nouveau directeur de l'EDC

Interview with a Director: Rencontre avec Benoît Thieulin

Mercredi dernier, c’est dans les locaux de l’Ecole de la Communication au 9 rue de la Chaise que j’avais rendez-vous pour rencontrer Benoît Thieulin et échanger avec lui.

C’est avec une liste de questions préparées à l’avance et une petite…

post des étudiants

La rencontre métiers Michelin : le master marketing part en colo

La rencontre métiers Michelin : le master marketing part en colo

Il était encore bien tôt quand une partie du master s’est retrouvée, tout au bout de la ligne 9 dans le showroom Michelin, à manger des chouquettes et boire du jus de fruit. Nous redoutons cependant la suite, peu passionnés du pneu que les marqueteurs sont.

Pourtant, dès 9h, Michelin s’arme de…

La Rédac

GALA 2015: nous étions au 7e ciel

GALA 2015: nous étions au 7e ciel

Le jeudi 29 octobre s’est tenu le 7e gala de l’EDC : intercalé entre les diaboliques galops d’octobre et quelques jours seulement avant le commencement du traditionnel November Nervous Breakdown –cauchemar de tout science piste- la raison aurait dû refreiner mes velléités festives, mais comment…



Dans le cadre du cours "Quand l'art déborde" de M. Consigny et M. Le Bon, l'École de la Communication organise une Master Class sur le thème "L'art contemporain vu par Jean-Jacques Aillagon" Cette master class aura lieu ce jeudi 29 octobre de 8h30 à 10h en Amphithéâtre Albert Caquot, Bâtiment H (28,…

Rencontre Métiers Razorfish

En ce vendredi, les étudiants en M2 à l'EdC étaient invités chez Razorfish avec un programme alléchant !Après un accueil gourmand pour éveiller les esprits, les étudiants ont eu droit à une présentation des tendances digitales avec Jean-Pascal Mathieu (Executive Director Innovation Consulting chez…

Augure voit GRAND, très grand

Michael Jais, PDG d'Augure et enseignant dans le master "Marketing et Etudes" au sein de l'EdC, voit les choses en grand ! Selon lui, "100 millions de personnes dans le monde ont une certaine influence sur les réseaux sociaux. Pour les marques, c'est un levier de communication gigantesque !" L…

Rencontre Métiers Firmenich

Pour la toute première fois, les M2 de l'EdC avaient rendez-vous ce matin à 10h dans les locaux de Firmenich à Neuilly.Entreprise familiale dont le siège est à Genève, Firmemich crée des fragrances et des arômes pour ses clients. Rencontre avec la directrice de la Communication, un Parfumeur, une…

Masterclass Pierre-Alexis Dumas / Hermès

« L'usage de l'art chez Hermès » par Pierre-Alexis Dumas, directeur artistique d’Hermès.


Organisée par l'Ecole de la Communication de Sciences Po dans le cadre du cours de MM. Thierry Consigny et Laurent Le Bon intitulé "Quand l'art déborde", cette conférence fait écho à l'exposition d'Hermès …








Back to the Future? More like Brands to the Future...

I won’t apologise for that bad pun.

It’s nowhere near as bad as the shameless attempts by brands to link themselves to “Back to the Future” day, 21st October 2015.

88mph. Flux capacitors. Hoverboards. Huey Lewis and the News.

It’s all fair game as the biggest companies try to cash in on product tie-ins 26 years in the making.

So what’s all the fuss about? Well way back in Back to the Future II, the 1989 sequel to …uh… Back to the Future, Dr Emmett Brown takes Marty McFly to the future. And he just so happens to key in today’s date as their destination.

In an attempt to stop Marty’s kids from ruining their lives, Doc sets up a convoluted series of events involving the usual madcap antics. It’s all very fun, and retreading the original film’s plot was definitely an interesting twist on the tired time travelling formula.

The Back to the Future trilogy is definitely worthy of “classic” status and I am personally very fond of it, especially because those gullwing Deloreans were built just outside my hometown. I rewatch the films every so often and enjoy quoting random bits whenever the mood takes me. So far, so what. Right?

Well apparently that sort of affection isn’t enough, as 2015 has been plagued with BttF references from the get go. Literally January 1st 2015. Once the Internet (yep, those guys again) cottoned on that this year was theyear we were hit with an onslaught of thinkpieces and listicles on “whatBacktotheFutureIIgotright” about 2015. It’s been intense.

Brands have been even worse. Lexus released a working hoverboard, more or less. Pepsi launched their limited edition “Pepsi Perfect” bottle. Nike have been touting their MAGs for the last few years, and supposedly we’ll see an actual self tying pair soon. Expect there to be many more tenuous links being made all over Twitter throughout the day.

Nostalgia sells. For whatever reason, people like stuff they know. And for marketers, Back to the Future seems to be the motherload of perfect stuff. The film and the mythology surrounding it throws up a perfect storm of millennial-bait, from that gooey nostalgia you get from revisiting a favourite film, to internet ready memes and references. The screenwriters may not have picked a very realistic time to travel to, but 2015 is the perfect time to capitalise on all this stuff.

The technology has caught up just enough to be of genuine interest, while leaving enough room to laugh at the things that they got comically wrong. Even Christopher Lloyd and Michael J. Fox have joined in, comparing our real 2015 to the fictional version in a spot for Toyota. Though what got to me most was how much older the real guys look compared to their old-age makeup in the films.

For most, “Back to the Future Day” will be a fun excuse to rewatch some great films and indulge in some harmless quoting on the internet. Indeed, the marketing departments and social media interns at some of the world’s biggest companies are going to have a blast. But for me, it’s all a little sad.

Maybe this has all hit me at once what with the imminent release of the new Star Wars film. That’s another classic franchise that has been used to sell allmannerofcrap through the years, and you can’t really argue when the films themselves were designed to shift toys. But it’s part of a wider trend, when we’re almost seeing “pop culture placement” in adverts rather than “product placement” in pop culture. What may have been innovative back in the day has morphed into a lazy form of advertising that relies on cheaply inserting our favourite things alongside products.

There is also a certain sense of fan ownership relating to these films, and brands exploiting this goes against the spirit of things. Yes, some fans will buy whatever happens to be even slightly related to the things they love, but a lot more resent being so blatantly pandered to. “Nerd culture” has been especially hard done by in recent years, as marketers strive to capitalise on that wealthy subset of internet dwelling folk with disposable incomes. Whether it’s Back to the Future or The Force Awakens, there’s almost a pride in being a “nerd” that is into things like this. And brands know it.

But as Ben Wyatt points out in Parks and Recreation, Star Wars (and, OK, Back to the Future) IS NOT THAT NERDY. Whatever the “geek chic” is that advertisers look to sell is sort of redundant when yes, everybody has seen Star Wars. And the same goes for Back to the Future. It’s one of the most popular films of all time; big deal that you like it. So does she. So does that guy. So does your teacher.

So I guess I might stick Back to the Future II on today, even if it feels like giving in to the hype. But if I’m not allowing myself to enjoy one of my favourite films then Biff Tannen wins.

We should enjoy the fun while it lasts. Blade Runner was set in 2019, and that’s going to be a lot more depressing.

by @nathanjstewart



Média et (r)évolution

Enseignant à l’Ecole de la Communication sur le sujet des marques média et de leur diversification, Marc Gonnet a passé l’entièreté de sa carrière à travailler pour l’une d’entre elles, Europe 1. Retour sur la force de ce type de parcours, ainsi que sur les opportunités actuelles dans ce domaine. 


Michel Serres à Sciences Po


Le secrétariat de l'Ecole de la communication est situé au 9, rue de la Chaise, 2ème étage, bureau 925.

Il est ouvert au public les lundis, mardis et jeudis de 9h15 à 12h45 et 14h15 à 16h45 et les mercredis et vendredis de 9h30 à 12h45.

Fermeture exceptionnelle du bâtiment: du 21 décembre 2015 au 3 janvier 2016 inclus.





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