Des nouvelles de nos trois derniers boursiers Marie Curie

• Actualité Sciences PoActualité Sciences Po

Michele Di Donato est chercheur à l'Université de Pise.

Steven O'Connor est maître de conférences en civilisation britannique à l'Université Sorbonne Paris IV.

Guido Panvini est chercheur en histoire contemporaine au Département d’histoire, de culture et de civilisation (DiSCi) de l'Université de Bologne.

Lecturer in International Relations (2 posts)

University of Glasgow
  • Actualité Sciences PoActualité Sciences Po

The School of Social and Political Science wishes to appoint a lecturer in International Relations. Applications are welcomed from candidates across the discipline, and particularly encouraged from candidates with an interest in human rights, international political economy or war/strategic studies. We welcome applications from candidates keen to contribute to interdisciplinary research and knowledge exchange activities.

Candidates with expertise in Social Data Science and with ability to work across disciplinary boundaries are also welcomed. The candidate will be expected to engage in high-quality research and in research-led teaching across undergraduate and postgraduate taught (PGT) programmes in the Politics and International Relations subject area.

Deadline for application: 12th August 2019

Postdoctoral Position

at Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU Munich)
  • Actualité Sciences PoActualité Sciences Po

Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU Munich), one of Europe’s leading universities, is in the process of establishing an interdisciplinary center for research on Europe’s past and present by the name of Projekthaus Europa/Project House Europe. Anchored in the study of history, the center seeks to foster research on Europe that transcends disciplinary boundaries, with a particular focus on transnational processes within Europe and Europe’s place in the world.

The position is initially on a fixed-term basis of two years, but can be extended by up to another three years afterwards.

This postdoctoral position will allow the successful candidate to conduct her/his own independent research which should be in the field of the center’s focus. Moreover, the person will contribute to establishing this new research center and help to prepare and organize Project House Europe’s events and activities.

Deadline for application: 15 August 2019

For more information

See the call for application

23rd International Congress of Historical Sciences, Poznan 2020

The International Committee of Historical Sciences (ICHS)
  • Actualité Sciences PoActualité Sciences Po

Research Forum is a new initiative of the Board of the International Committee of Historical Sciences (ICHS). It is to be held for the first time during XXIII International Congress of Historical Sciences in Poznań in 2020.

The main purpose of the Research Forum is to allow research institutions to present their ongoing or planned projects to an audience of established scholars and beginner researchers. It should provide an opportunity for new cooperation between institutions as well as the addition of high qualified researchers as collaborators. This initiative fully coincides with the ICHS mission, as one of its objectives is to stimulate dialogue between young scholars and various research institutions.

The applications should be submitted between May 15, 2019 and September 1, 2019

Le PCF à travers ses archives locales (1944 - 2000)

Journée d'étude aux Archives nationales
jeudi 5 décembre 2019
  • Actualité Sciences PoActualité Sciences Po

Étudier le PCF à travers ses archives locales, telle est l’ambition d’un nouveau projet scientifique porté par des représentants du réseau public des archives et d’organismes de recherche. Il vise à dresser un état global, département par département, de cette richesse, puis à procéder à son évaluation quantitative et qualitative comme source pour de nouveaux travaux.

Faire l’histoire du communisme français au XXe siècle nécessite en effet d’embrasser totalement ce phénomène politique, social et culturel en l’abordant à travers trois échelles : internationale, nationale et locale. Les deux premières sont désormais globalement balisées. Les sources documentaires locales, telles les archives de fédérations départementales et de responsables communistes, voire de sections et de cellules, restent encore à découvrir et être exploitées.

Les nombreuses réponses à un questionnaire diffusé en 2018 sur le réseau du Service interministériel des Archives de France permettent l’identification et la localisation de fonds et matériaux documentaires déjà déposés ou donnés dans des services du réseau public des archives, notamment les archives départementales, ou conservés dans des locaux du parti communiste.

Une première journée d’étude consacrée à cet état des sources se tiendra aux Archives nationales, le 5 décembre 2019.

Les interventions et tables rondes s’organiseront autour de deux temps :

• témoignages de militants et d’archivistes : retours d’expérience sur des exemples de fonds collectés et sur des tentatives de reconstituer des sources perdues ;

• tour d’horizon des fonds d’archives : études des sources et essai de typologie.